Universiteit doet niet mee aan fietsactie

Vorig jaar werd ook de vervoerscommissie van De Uithof benaderdmet het verzoek om aan de actie deel te nemen. Maar na enigeaarzeling besloten de drie grootste leden van de vervoerscommissie,de Universiteit Utrecht, de Hogeschool van Utrecht en hetUniversitair Medisch Centrum, dit verzoek af te wijzen. Volgensvoorzitter van Rossen van de vervoerscommissie heeft de afwijzingniets te maken met een gebrek aan sympathie voor de actie. Alsvoornaamste bezwaar noemt hij het feit dat de drie instellingenbetaald worden met overheidsgeld. "Dat geld is bedoeld vooronderwijs, onderzoek en patintenzorg en wij vinden niet dat wij hetkunnen maken om een deel van het geld nu opeens voor een heel anderdoel te gebruiken." Daar komt volgens Van Rossen bij dat alrelatief veel medewerkers van de drie instellingen per fiets naarhet werk komen. Het rendement van de actie zou in ons geval dusbetrekkelijk gering zijn."

Projectmedewerker Franca Viets is teleurgesteld over deafwijzing. "De Rijksuniversiteit Groningen doet wel mee en wijhebben becijferd dat de actie die universiteit niet meer dantweeduizend gulden zal gaan kosten. In Utrecht is gezegd dat menmisschien wel mee wil doen in het kader van een specialefietsmanifestatie, maar dat is nu juist niet ons doel. We hopen numaar dat veel universitaire medewerkers op individuele basis willenmeedoen."

EH