Universiteit moet werken aan bedrijfsidentiteit

Het merk 'Universiteit Utrecht' moet beter en eenduidiger in demarkt worden gezet. Momenteel gaan diensten en faculteiten te veelhun eigen weg waardoor de merknaam verliest aan herkenbaarheid enkracht. Bovendien zijn de advertenties en publicaties voorstudenten en personeelsleden te droog en geven ze te weinig blijkvan feeling met de doelgroepen. Daarnaast gebruikt de universiteitde verschillende - en met name de nieuwe - media nog te weinig voorhaar wervingscampagne en schiet de interne communicatie voor allemedewerkers tekort. Dat schrijft het Universitair StrategischProgramma, de beleidsafdeling van het college van bestuur, in destartnotitie 'Corporate Identity en Arbeidsmarktcommunicatie'. HetUSP baseert zich op verschillende onderzoeken die door externebureaus zijn uitgevoerd. De PersoneelZaak werd gevraagd deuniversiteit te positioneren en kwam vervolgens met dereclameslogan. Volgens het bedrijf zegt deze alles over deuniversiteit en haar ambitie.

Om het tij te keren, wil het USP drie universiteitsbredeprojecten opzetten waarvan de eerste resultaten in april merkbaarmoeten zijn. Kosten: een slordige acht ton. Een project moet hetimago van de universiteit beschermen. De UU moet zich daarvooronder centrale regie eenduidiger profileren. Voorgesteld wordtonder meer een beeldbank te maken met een beperkt aantal foto'swaarmee de universitaire onderdelen hun tekst kunnen verluchtigen.Ook moet er een handboek komen voor de communicatie-experts binnende UU zodat er eenduidigheid in vormgeving en tekst komt.

Project twee behelst het toezicht op de universitaire huisstijlmet behulp van huisstijlcoordinatoren. Eigengereide diensten enfaculteiten rommelen nu vaak naar believen met de huisstijl. Enhuisstijl moet 'resulteren in directe herkenning van en gewenstebeeldvorming over de universiteit'.

Het derde project heeft het werven van personeel ten doel.Hiervoor moet een strategie en twee voorbeeldcampagnes wordenontwikkeld voor alle diensten en faculteiten.

GK