Universiteit Utrecht discussieert over haar toekomst

Hoe ver moet het Engels in het onderwijs oprukken? Is het Utrechtse onderzoek met het aanwijzen van vijftien focusgebieden voldoende geprofileerd? Ligt de lat van het BSA wel hoog genoeg? Drie van de talloze vragen waarop het Strategisch Plan 2009-2013 van de UU antwoord moet gaan geven. Dit voorjaar krijgen medewerkers en studenten volop kans om over de te maken keuzes mee te praten. Een mooi moment voor bezinning, vindt U-raadslid Joop Schippers.

"Toen collegevoorzitter Yvonne van Rooy in 2004 naar Utrecht kwam, trof zij hier een universiteit aan die in veel opzichten een nog behoorlijk gefragmenteerd eilandenrijk was", aldus Schippers. "Het was dus logisch dat in het Strategisch Plan 2005-2009 de nadruk lag op uniformering, centralisering en verdergaande professionalisering. Er is de afgelopen jaren daadkrachtig gereorganiseerd en daarmee is in een aantal opzichten ook echt een wereld gewonnen.

"Volgens mij en volgens veel andere medewerkers en studenten staan we nu echter op een kruispunt. Gaan we onverdroten door op de ingeslagen weg, zoals het college wil? Of is het verstandiger om even pas op de plaats te maken? Ik denk zelf dat dat afhangt van het onderwerp. Op sommige gebieden mag er nog best een tandje bij, maar op andere kan een stapje opzij geen kwaad en ik hoop dat dat stapje in het Strategisch Plan 2009-2013 ook zal worden gezet."

Een pas op de plaats is wat Schippers betreft vooral nodig om stil te staan bij de vraag of de vaak ambitieuze doelen wel in alle gevallen de gebruikte middelen heiligen. "Neem de internationalisering van het onderwijs. Ik denk dat niemand twijfelt aan het nut van internationale contacten, maar als ik hoor dat in Groningen tachtig van de tweehonderd studenten bedrijfskunde uit China komen, dan vraag ik me af wat daarvan nog de meerwaarde is voor Nederlandse studenten. Dan ben je als universiteit alleen nog maar bezig met geld verdienen. Ik zeg niet dat zoiets in Utrecht gebeurt, maar de verleiding bestaat en ik denk dat het goed is om in een Strategisch Plan op een dergelijk punt duidelijk te formuleren wat je wilt."

Ook op een aantal andere terreinen kun je wat Schippers betreft vraagtekens zetten bij waar je je ambities op richt. "Men hecht in het Bestuursgebouw bijvoorbeeld veel belang aan een hoge klassering op internationale ranglijsten. Maar wat hebben we daaraan als studenten intussen nog steeds tentamen moeten doen in De Vechtsebanen en als medewerkers met enige regelmaat niet op het netwerk kunnen inloggen? En wat koop je voor een extreem ver doorgevoerde centralisatie, wanneer die niet leidt tot meer efficiƫntie maar tot meer onvrede bij de gebruikers? Kort samengevat kun je zeggen dat we vier jaar geleden de goede richting hebben gekozen, maar dat het nu tijd wordt voor een antwoord op de vraag: waar ligt de grens."

Wat Schippers betreft verandert de universiteit de komende maanden in een bruisend debatcentrum, waarin medewerkers en studenten vrijelijk meedenken en -praten over de universitaire strategie voor de komende vier jaar. Als aftrap organiseert de Universiteitsraad op donderdag 20 maart een symposium met als spreker onder meer 'canonprofessor' Frits van Oostrom. Schippers: "Ik hoop op veel interesse, want juist in een universiteit is het van groot belang dat de koers niet van bovenaf wordt opgelegd, maar wordt bepaald en gedragen door alle professionals samen. Die kans komt maar eens in de vier jaar voorbij en het zou zonde zijn als we hem niet zouden grijpen."

Strategisch Plan

In het Strategisch Plan van de Universiteit Utrecht legt het college van bestuur eens in de vier jaar vast wat de ambities van de universiteit voor de komende periode zijn. In het Strategisch Plan 2005-2009 waren die ambities vertaald in zes hoofdlijnen en meer dan honderd concrete doelstellingen. Aan het eind van dit jaar wordt geƫvalueerd in hoeverre de doelen zijn gehaald.

Op datzelfde moment moet het Strategisch Plan 2009-2013 van start gaan. Net als de Universiteitsraad hecht ook het college van bestuur groot belang aan de visie van medewerkers en studenten. Deze maand worden vier lunchbijeenkomsten gehouden, waarin het college van gedachten wisselt met vertegenwoordigers van beide groepen.

Op donderdag 20 maart organiseert de Universiteitsraad het symposium 'Strategisch investeren: mensen en middelen in 2020'. (Zie voor meer informatie: http://www.uu.nl/uraad)