Universiteit vernieuwt functieordening

Functieordenen volgens de Hay-methode. Wat betekent dat?

"Alle functies zullen opnieuw worden beschreven en geordend. Datgebeurt volgens een duidelijke en zakelijke rekenmethode. Er wordtgekeken naar een drietal hoofdkenmerken. In de eerste plaats naarde kennis en kunde die je nodig hebt voor het doen van je werk. Inhoeverre wordt er een beroep gedaan op bijvoorbeeld bestuurlijke,organisatorische en sociale vaardigheden? In de tweede plaatskijken we naar de specifieke problemen waarmee je in je werk temaken krijgt. Hoe complex zijn die en hoe zelfstandig en vrij benjij om een oplossing te bedenken? In de derde plaats kijken we naarde reikwijdte van verantwoordelijkheid: je vrijheid van handelen,de aard van je invloed en het omvangsgebied van je functie. Jefinancile invloed is daar een voorbeeld van: hebben jouwbeslissingen een impact van een ton, van vijf ton of van miljoenen?Voor elk aspect krijgt de functie Hay-punten en dat leidt tot eenordening."

Geldt dit voor zowel wetenschappelijk als ondersteunendpersoneel?

"Jazeker! Het is de bedoeling dat we met zogenaamdefunctiefamilies gaan werken. We onderscheiden er tien, namelijkonderwijs en onderzoek, ondersteuning van onderwijs en onderzoek,technische functies, staf en beleid, administratie, huisvesting,informatica, welzijn. En dan zijn er twee nog niet echt benoemdefamilies: diversen en reserve. Binnen deze tien families willen we150 functietitels. Niet meer. Dat betekent een flinke beperking,want nu hebben we meer dan duizend verschillendefunctieomschrijvingen. Voor iedere familie willen we een werkgroepin het leven roepen, die elke functie relif moet geven. Het zijnonze eigen mensen die het gaan doen. Uiteraard zal bij elke groepeen Hay-specialist meedoen."

Waarom is deze herziening nodig?

"Doordat je de functies opnieuw ordent en beschrijft, geef je infeite aan waar de organisatie naar toe wil. Een goedefunctieordening helpt bij de werving en selectie van nieuwpersoneel. Daarnaast benadrukken we meer de outputkant van elkefunctie: wat wil je met een functie bereiken, welke resultaten moeteen medewerker halen? In de derde plaats worden functies beter inrelatie tot elkaar geordend en zodanig dat loopbanen zichtbaarworden. Bij de universiteiten zijn loopbanen dus wel degelijkmogelijk.Er is nu veel onvrede over het huidige systeem. Dat is teingewikkeld en ondoorzichtig en het heeft zich niet ontwikkeld alseen hulpmiddel voor managers en leidinggevenden. Het nieuwe systeemis transparant, laat zien waarom een functie in een bepaalderangorde is geplaatst, zodat een manager dat kan uitleggen aan zijnmedewerker. We focussen dus erg op het management. Een manager moetbegrijpen waarom een bepaalde functie in zijn organisatie bestaaten waarom de functie dat specifieke niveau heeft. Dat moet hij aanzijn medewerker kunnen uitleggen."

Wat betekent het voor het werk van medewerkers van de UU?

"Ik verwacht dat dit ons werk in positieve zin benvloedt. Dat weveel meer toekomst- en ontwikkelingsgericht leren kijken naar onswerk. We kunnen duidelijker zijn over mogelijke ontwikkelingspaden,over hoe een carrireverloop eruit zou kunnen zien. Die impact heefthet!"

Heeft de ordening invloed op de salariring van medewerkers?

"Met belonen heeft het niets te maken; dat is van elkaarlosgekoppeld. Om dat te waarborgen is bij de CAO-onderhandelingenafgesproken dat de nieuwe ordening van functies niet mag leiden totnegatieve individuele inkomenseffecten, noch tot verlies vanvastgelegd carrireperspectief."

Karin Alberts

Voor meer informatie over dit project kan mencontact opnemen met de heer Peels, tel. 253 3689, of per e-mail:c.j.peels@chem.uu.nl.