Uraad: Nieuwe partijen doen het goed

Grote winnaars van de verkiezingen werden de twee al langer bestaande partijen, VUUR (studenten) met negen zetels en VLAM (medewerkers) met acht zetels. Dit werd dinsdagmiddag duidelijk tijdens de bekendmaking van de verkiezingsuitslag in de Orangerie van het Universiteitsmuseum.

Opmerkelijker dan de uitslag was de, duidelijk door de Week van de Student gestimuleerde, opkomst bij de studenten. Bracht in 2005 19,3 procent van hen een stem uit, dit jaar bedroeg de opkomst liefst 25 procent. In 2006 waren er geen verkiezingen omdat er toen evenveel kandidaten als zetels waren. Ondanks de hoge opkomst slaagde de lijst Nederland Afghanistan Uit van Chris Ytsma er niet in om een zetel in de wacht te slepen.

De opkomst bij de medewerkers lag met 38 procent iets lager dan twee jaar geleden. In 2005, toen nog in drie gescheiden districten werd gestemd, bedroeg de opkomst respectievelijk 46% (bèta-medisch), 37% alfa-gamma en 36% (diensten). Denkbaar is dat veel medewerkers uit de bèta-medische faculteiten dit jaar niet hebben gestemd, omdat de vier kandidaten uit hun district bij gebrek aan tegenstand al eerder verkozen waren verklaard.

Als gevolg van de verkiezingen keren in de komende zittingsperiode met Jan Mol (Diergeneeskunde), Wil Hildebrand (Geesteswetenschappen), Ruud Abma (Sociale Wetenschappen) en Hans van Leeuwen (Bestuursdienst) vier medewerkers voor een nieuwe termijn in de raad terug. De studentegeleding zal volledig uit nieuwkomers bestaan.

EH