USConcert viert zijn 185ste verjaardag

Een tiental danseressen van Studance maakten de Weense sferen compleet. Dirigent Bas Pollard stuurde in zijn bekende flamboyante stijl het orkest langs de populaire walsen van Tsjaikovsky, Strauss en Von Suppé. Door echter Saint-Saëns aan het repertoire toe te voegen varieerde het USC nog enigszins op het 1 januari ritueel vanuit Wenen, terwijl het met de toevoeging van Elgars ‘Pomp and Circumstance’ (Land of Hope and Glory) opeens weer de sfeer van de ‘Night of the Proms’ wist op te roepen.

In de zaal zaten veel universitaire medewerkers, inclusief rector Stoof. Medewerkers van de bestuursdienst hadden vrijkaartjes voor het concert in hun kerstpakket gekregen.

Dit hele jaar zal in het teken staan van het lustrum van het US Concert, dat oorspronkelijk werd opgericht als orkest van die andere USC — het Utrechs Studenten Corps — waarvan het orkest zich overigens pas in 1982 los maakte. In mei begeleidt het orkest drie oud-leden bij hun eindexamens van het conservatorium. Voorts zal het in juli, samen met vijftig zangers van het Nederlands Musical Ensemble en de rockband Xystuys, de wereldpremière van de rockopera Equilibrio uitvoeren.

In het najaar zal het orkest naar alle waarschijnlijkheid en traditiegetrouw het Utrechts Studenten Pianoconcours weer begeleiden. De afsluiting van het lustrumjaar in december vindt plaats in het Concertgebouw Amsterdam, met een uitvoering van de 7e symfonie van Sjostakovitsch.

AH

Meer info is te vinden op www.usconcert.nl, www.studance.nl of op www.equilibrio-opera.nl.