Donderdag 4 april 2019: Lebuïnuskerk, Kleine Poot 7, Deventer

Zaterdag 6 april 2019: Heilig Hartkerk, Breedstraat 3, Maarssen

Woensdag 10 april 2019: Jacobikerk, St. Jacobsstraat 171, Utrecht

Utrechts Studenten Koor en Orkest o.l.v. Gilles Michels

Solisten: Jasper Dijkstra, Hessel Vredeveld, Hadewich de Meester, Eske Tibben, Carlos Negrín Lopez, Moritz Kellner en Thijs van Dijk.

Deuren open: 18:45 (op 4 en 10 april); 19:00 (op 6 april)

Aanvang 19:30

€18 / €10 (studenten, t/m 18 jaar, CJP, U-pas)

Inlichtingen en reserveringen: www.usko.nl|usko@usko.nl|030-2538785

Over het programma

De Matthäus-Passion van J.S. Bach wordt beschouwd als één van Bachs grootste werken en is daarmee een hoogtepunt van de klassieke muziek. Dit beroemde oratorium bestaat uit een verzameling van recitatieven, aria’s, koralen en stukken voor koor en orkest en vertelt het lijdensverhaal van Jezus Christus. De teksten in het stuk zijn voornamelijk afkomstig uit twee hoofdstukken uit het evangelie van Mattheus, aangevuld met dichtwerk van librettist Picander. Het werk raakte na Bachs dood in de vergetelheid totdat Felix Mendelssohn in 1829 een verkorte versie uitvoerde. Vanaf het begin van de 20ste eeuw is het uitvoeren van de Matthäus-Passion tot een ware Nederlandse volkstraditie uitgegroeid.

Over het USKO

Het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO) bestaat sinds 1945 en is met bijna honderdvijftig leden een van de grootste muziekgezelschappen van Nederland. Het jaarlijkse Bachprogramma vormt al sinds de oprichting het hoogtepunt op de concertagenda. In een driejarige cyclus worden afwisselend de Johannes-Passion, de Matthäus-Passion en de Hohe Messe uitgevoerd. Deze zomer voert het USKO een operaprogramma uit met werken van Verdi en Puccini. Via onze nieuwsbrief kunt u op de hoogte blijven (www.usko.nl/nieuwsbrief).