Utrecht gaat nog meer ‘gamen’

Het GATE-programma (Game research for Training and Entertainment) gaat virtuele werelden creëren met een zodanige mate van realisme, belevingswaarde, interactiviteit en intelligent gedrag dat nieuwe generaties trainingsvormen en entertainment mogelijk worden.

De artistieke kant en de fun factor neemt GATE nadrukkelijk mee. De creatieve industrie is één van de sleutelgebieden voor de Nederlandse economie. Een sterk groeiende component daarbinnen is gaming.

Er bestaat een grote markt van gaming- en simulatietoepassingen in relevante maatschappelijke en economische sectoren als gezondheidszorg, onderwijs, mobiliteit, veiligheid en openbare dienstverlening. Vooral het MKB is zeer actief in deze sector.

De acht partners zijn: de Universiteit Utrecht als penvoerder, TNO, de Hogeschool voor de Kunsten, Universiteit Twente, Technische Universiteit Delft, Nederland Breedbandland, Waag Society en Thales. Daarnaast zullen MKB-bedrijven meedoen. Het kabinet stelt 10 miljoen euro beschikbaar, bovenop de 9 miljoen eigen inbreng van de deelnemende instellingen.

‘Information technology in science and society’ is een van de vijftien zogeheten ‘focusgebieden’ waar de Universiteit Utrecht in excelleert.

AH