Utrecht ook volgens BNN beste universiteit van Nederland

BNN had de UU als de beste universiteit uit de Elsevierenquête uitgenodigd om het op te nemen tegen de beste universiteit uit de Keuzegids Hoger Onderwijs: Wageningen. De winnaar zou zich ‘de beste Nederlandse universiteit’ mogen noemen.

Student Liberal Arts & Sciences Elwyn Davies vormde samen met wiskundestudent Thekla Teunis en moleculair bioloog Bas Defize de Utrechtse afvaardiging. Volgens Davies ging het om een pilotaflevering. “Het BBC-programma University Challenge diende als inspiratiebron.”

Utrecht wist uiteindelijk Wageningen nipt te verslaan met 9-7, omdat Bas Defize het laatste punt binnensleepte. ‘Een differentieel’, was het goede antwoord op de vraag naar het mechanisme dat tijdens een autorit energieverlies en bandenslijtage voorkomt door het wiel in een binnenbocht minder snel te laten draaien.

Davies zei in de uitzending het Academiegebouw de meest geschikte plek voor de gewonnen beker te vinden. “Maar of die daar echt komt te staan is nog onbekend.”

XB

Foto: Edith Feskens