Utrecht voelt hete adem UvA

Dat blijkt uit de decembertelling van de Informatie Beheer Groep. De dertien universiteiten herbergen samen bijna 220 duizend studenten. De Universiteit Utrecht heeft er ruim dertigduizend, maar groeide dit jaar nauwelijks.

De concurrentie groeide wel. Er staan dit jaar zo’n vijfduizend studenten meer ingeschreven dan vorig jaar, wat een toename van 2,5 procent betekent. De Erasmus Universiteit Rotterdam steekt daar bovenuit, met 3,9 procent. De Universiteit Maastricht (4,7 procent) en de UvA (4,4 procent) doen het nog beter. De kleinere universiteiten van Delft en Wageningen spannen de kroon met een groei van ruim vijf procent. Overigens blijft Wageningen de hekkensluiter met 4751 inschrijvingen.

Onder de hogescholen blijft Fontys nipt de grootste, maar de Hogeschool van Amsterdam steekt de zuidelijke hbo-instelling naar de kroon. In de Randstad zitten alle hogescholen in de lift, behalve Inholland.

‘Inschrijving’ betekent niet hetzelfde als ‘student’. Wie zich aan twee instellingen inschrijft, telt in de statistieken dubbel.

HOP