Utrechtse kamers te duur en te klein

Utrechtse studenten betalen gemiddeld 267 euro voor hun stulpje. Dat is, zoals verwacht, meer dan de landelijke gemiddelde huurprijs van 251 euro. Utrecht heeft de kleinste studentenkamers van Nederland met een oppervlakte van 15,75 vierkante meter en moet per vierkante meter gemiddeld 18,45 euro neertellen. Alleen in Amsterdam ben je met 21,49 euro per vierkante meter duurder uit. Tot slot heeft de LSVb berekend hoeveel studenten teveel huur betalen. Bij 53 procent van de Utrechtse studenten bleek dat het geval te zijn.

De brandveiligheid in de studentenhuizen is niet per stad gemeten, maar landelijk onderzocht. Hierover zegt de LSVb in het rapport: “De brandveiligheidsituatie in de Nederlandse studentenhuizen is zorgwekkend. Met name op het vlak van signalering lopen veel studentenkamers een risico: één op de drie studenten heeft geen rookmelder. Voor blusmiddelen geldt dezelfde zorgwekkende conclusie: één op de drie studenten heeft ook geen eenvoudige blusmiddelen.” De studentenbond hoopt dat alle partijen die zijn betrokken bij huisvesting hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

MV