Utrechtse studenten krijgen Amerikaans eindcijfer

Veel Amerikaanse masteropleidingen vragen studenten die zich bij hen aanmelden om een gpa. Utrechtse opleidingen die hun studenten desgevraagd een gpa verstrekken hanteren nu nog vaak een eigen standaard voor de omrekening van het gemiddelde cijfer.

Vanaf volgend jaar zullen studenten in Osiris hun gemiddeld en gewogen Nederlandse cijfer zien staan. Dat cijfer is dan al gecorrigeerd naar de zwaarte van de vakken. Een cursus van 15 ects heeft meer gewicht dan een cursus van 7.5 ects.

Bovendien is dan in Osiris te lezen wat de betekenis van dat cijfer is wanneer het wordt omgezet naar het gpa-systeem. In dat systeem wordt een schaal van 1 tot en met 4 gebruikt.

Studenten die in september eerste of tweedejaars bachelor zijn en beginnende masterstudenten zullen het gpa standaard vermeld zien staan op het internationale diplomasupplement bij hun afstudeerbul. Ouderejaars mogen zelf kiezen of ze een gpa-vermelding wenselijk vinden of niet.

XB