Utrechtse studenten op oorlogspad

Zoveel mogelijk deelnemers killen met eenwaterpistool of supersoaker. Dat is het doel van het spel HEBBES III dat deUtrechtse studentenwereld momenteel in z'n greep houdt. Het spel is een variant opGotcha! dat in de jaren tachtig door Amerikaansestudenten is bedacht.De tachtig deelnemers, veelal studenten, zijn herkenbaar aaneen groen polsbandje. Zij hebben allen deze maand een kaartje gekregen met de naamvan degene die ze moeten raken, hun zogenaamdetarget. Het is de kunst om via via te achterhalenwie deze persoon is, en belangrijker, waar je hem of haar het beste kuntovermeesteren met je waterpistool. Inmiddels zijn er al zeventien 'slachtoffers'gevallen. Als deelnemers worden geraakt moeten ze hun eigen targetkaartje inleverenbij de schutter. Degene die op 30 september de meeste kaartjes heeft veroverd ofvoor de einddatum als enige overblijft, wint het spel en krijgt een cultureelverwenpakket.Volgens Thomas Reedijk van de organiserende website Sapsite.nl zijn dedeelnemers heel fanatiek. "Soms moeten wij als organisatie dan ook streng zijn. Alsje je target killt met een brandslang dan telt dat bijvoorbeeld niet."Dat HEBBESeen serieuze zaak is blijkt ook uit het verslag van deelneemster Gouke: De deur zit al vijf dagen op slot. Boodschappen doen? Wehebben nog crackers, we hebben nog kaas. De Senseo staat binnen handbereik, niet inde keuken maar op het bureau. We piesen in een colafles. En als het dan toch moet,naar buiten, dan via de kelder en nooit zonder blonde pruik. Onder de synthetischelokken zijn wij veilig voor de vijand. Het heeft niet mogen baten. Afgelopen maandagom 18.30 uur ben ik op de Biltstraat overvallen met een waterpistool en dramatischgestorven op het fietspad."