UU ontwikkelt ‘Kennis voor Klimaat’

In het onderzoek ‘Kennis voor Klimaat’ participeren de ministeries van VROM, OCW, LNV, Verkeer & Waterstaat, EZ en wetenschappers van de kennisinstellingen Wageningen UR, Universiteit Utrecht, Vrije Universiteit Amsterdam, KNMI, TNO en het Stadsgewest Haaglanden.

De verwachting is dat door klimaatverandering het weer extremer zal worden. Zo zal zowel de kans op zwaardere regenbuien als op lange perioden van droogte toenemen. Naar verwachting zal ook de gemiddelde temperatuur stijgen. Dit alles kan forse consequenties hebben voor mens en natuur en voor de manier waarop we ons land inriichten.

Om concreet te maken wat dit voor consequenties heeft, zal het programma specifiek voor een aantal 'hotspots' kennis ontwikkelen. Zo zal er bijvoorbeeld worden bekeken hoe de ‘mainports’ Schiphol en de Rotterdamse haven zich in de toekomst kunnen handhaven wanneer het water verder stijgt en de windrichting verandert.

Als onderdeel van dit project wordt een Klimaat Kennisfaciliteit opgericht waar regionale overheden en het bedrijfsleven klimaatinformatie op maat kunnen krijgen. Ook wordt er kennis uitgewisseld met andere klimaatgevoelige deltagebieden zoals New Orleans en Taiwan.

AH