UU populair, behalve bij héél slimme scholier

Dat blijkt uit de antwoorden van ruim 165 duizend scholieren die hun eindexamenprofiel moesten kiezen. Zij gebruikten daarbij een programma en de website van Qompas, een bureau dat onder meer studiekeuzemateriaal aan middelbare scholen verkoopt.

‘Talenten’ zijn volgens Qompas scholieren die gemiddeld een acht of hoger op hun rapport hebben. Hun favoriete studies zijn vooralsnog geneeskunde, bouwkunde en psychologie. Nederlands recht komt pas als zesde in aanmerking.

Opvallend, want rechten haalt onder de hele lichting vwo’ers de derde plaats in het eindklassement van Qompas. En bouwkunde komt niet hoger dan zevende. Dat ligt dus aan de slechter presterende scholieren.

Qompas vroeg de scholieren ook welke onderwijsinstellingen hun voorkeur genieten. De Universiteit Utrecht staat onder vwo-scholieren op nummer twee. De derde prijs is voor de Vrije Universiteit Amsterdam. Op één staat Hogeschool Inholland.

De bollebozen onder de scholieren lijken minder gevoelig voor marketing, want die laten het hbo links liggen. Ze neigen ook naar andere universiteiten. Bovenaan hun top 10 prijken de Vrije Universiteit, de TU Delft en de Universiteit Leiden. Utrecht staat pas als vierde in het rijtje.

De populariteit van de VU valt niet geheel te verklaren uit de aantrekkingskracht van de hoofdstad, want de Universiteit van Amsterdam trekt beduidend minder profielkiezers. Onder vwo’ers staat die instelling op de negende plek. De talenten laten de UvA zelfs buiten de top 10 vallen.

HOP
zie www.qompas.nl