UU scoort goed bij hoogleraren, slecht bij studenten

In opdracht van Elsevier ondervroeg het NIPO duizenden studentenover de kwaliteit van de twintig populairste studies in Nederland.De verschillen zijn miniem, maar de elf onderzochte Utrechtseopleidingen komen er in vergelijking met gelijksoortige opleidingenelders opnieuw niet goed vanaf. Vrijwel allemaal zijn zij terug tevinden in de onderste regionen van de verschillenderanglijsten.

Geen van de Utrechtse opleidingen mag zich naar de mening van destudenten de beste van Nederland noemen. De studenten van deUniversiteit Twente, de Katholieke Universiteit Brabant en deUniversiteit Maastricht zijn het meest tevreden. Van de 'klassieke'universiteiten komen de universiteiten van Nijmegen en Groningenals beste naar voren.

Terwijl de Utrechtse opleidingen bij de studenten slecht scoren,blijkt uit een onderzoek onder hoogleraren dat de UU de positie vande beste 'klassieke' universiteit die zij vorig jaar kwijtraakteaan Leiden volgens de professoren heeft heroverd. De hooglerarenkeken vooral naar de kwaliteit van het onderzoek en de aanwezigeexpertise op het gebied van onderwijs. Negen opleidingen werdendoor de professoren als beste van Nederland bestempeld. Vieropleidingen eindigden op een tweede plaats.

Collegevoorzitter Veldhuis toont zich uitermate verheugd overhet positieve oordeel van de hoogleraren. "Ik ben ontzettend trotsdat we uit die externe beoordeling steeds weer zo goed naar vorenkomen." Tegelijkertijd erkent Veldhuis dat de slechte beoordelingdoor de eigen studenten een structureel probleem is. "Het zit 'mvaak niet zozeer in de kwaliteit van de opleidingen, maar meer inde faciliteiten, tentamenlocaties en het contact met docenten. Daarproberen we ook echt wat aan te doen, ondermeer door het projectHoger op de Ranglijst dat dit jaar met hele concrete aanbevelingenper opleiding zal komen. En het loont de moeite iets te doen, wantals we de hoogleraren mogen geloven gaat het om zeer goedeopleidingen. Dit soort dingen gaat altijd langzaam, maar ik benhoopvol dat we langzaam omhoog zullen kruipen."

XB

Meer over het project Hoger op de Ranglijst inhet artikel 'Audits over studentenvoorzieningen bijna afgerond'(Achtergrond).

Plaats van UU-opleidingen op de studentenranglijst

Biologie: gedeeld 5 van 7

Engels: 5 van 6