UUR-debat over positie universiteitsbladen

Hoofdredacteur van het Ublad Armand Heijnen en redacteur van de Groningse UK Ernst Arbouw kruisten de degens. Arbouw hield een warm pleidooi voor een journalistiek onafhankelijk blad; Heijnen ontkende het belang daarvan niet, maar maakte wel de kanttekening dat onafhankelijke journalistiek en communicatie elkaar niet hoeven te bijten. Bijkomende vraag was of die onafhankelijkheid beter gewaarborgd zou zijn als het universiteitsblad in een stichting is ondergebracht. Inbedding in een communicatie-afdeling roept op zijn minst de suggestie van afhankelijkheid op, aldus de mening van enkele U-raadsleden.

Arbouw laat weten dat zijn universiteitskrant is ondergebracht in een aparte stichting waardoor de redactie geen last heeft van het college van bestuur van de RUG. “We hoeven bijvoorbeeld niet bang te zijn dat het cvb komt aanzetten met communicatieopdrachten die wij moeten uitvoeren. Alle onderwerpen kiezen we zelf.” Heijnen laat weten dat de redactie van het Ublad - dat onderdeel is van het Communicatie Service Centrum van de UU - ook z’n eigen onderwerpen kiest. “Het college van bestuur heeft geen invloed op onze onderwerpkeuze. Het doet, net als verschillende andere universitaire onderdelen, wel eens een communicatieverzoek, maar geeft nooit een opdracht.“ Datzelfde geldt ook voor Groningen: “Elke week krijgen we wel verzoeken om te publiceren over een onderzoek of een evenement, maar uiteindelijk bepalen we zelf de inhoud”, zegt Arbouw.

Volgens Heijnen maakt wel of geen stichting weinig uit: “Onafhankelijkheid waarborg je met een redactiestatuut en een redactieraad, niet met een organisatievorm. Als het college zijn macht tegen het blad echt zou willen gebruiken, doet het dat via de geldkraan. En daar helpt een stichtingsvorm geen ene mallemoer aan. Maar die kans is klein; ik heb het college in al mijn jaren als Ubladmedewerker nog nooit met die geldkraan horen dreigen.”

MV