Veel ooggetuigen van ongeval met kraan.

Enkele getuigenverslagen:

Merijn Sterk, student geowetenschappen:
“Ik was net binnen. Ik was laat voor mijn college. Opeens hoorde ik een ontzettende knal en zag ik het dak instorten. In eerste instantie had ik ook niet door dat er een kraan op het gebouw was gevallen. Dat zag ik buiten pas. Maar voordat ik naar buiten liep, heb ik eerst nog een mevrouw geholpen om weg te komen.”

Yuri Rikkers, student Liberal Arts & Sciences:
“Ik zat op de wc, toen ik een dof geluid hoorde. De wc ging helemaal op en neer, alsof ik in een drukgolf zat. In de gang van het Ruppertgebouw hing een grote stofwolk. Ik kon niets zien. Er was een hoop geren en geschreeuw. Via het Educatorium ben ik naar buiten gegaan. Ik was vooral in paniek omdat ik wist dat mijn vriendin Lieke verderop in het gebouw zat.”

Vriendin Lieke Faber, studente Liberal Arts & Sciences:
“We waren samen het Ruppert in gegaan. Ik was dan ook enorm opgelucht dat hij zijn telefoon opnam toen ik belde nadat ik naar buiten was gerend. Ik had college toen ik de dreun hoorde. We hadden niet meteen door wat er gebeurd was, maar er kwam meteen iemand de zaal in om ons allemaal naar buiten te sturen.”

Maarten Steenhagen, student wijsbegeerte:
“Ik zat in een computerlokaal twintig meter rechts van de plek waar het gebeurd is. Ik voelde het eerst trillen en hoorde toen wat breken, dus ik dacht al dat er iets omgewaaid was. Toen ik het plafond zag breken ben ik snel het lokaal uitgegaan. We hebben mazzel gehad, want tien minuten daarvoor waren de colleges afgelopen en liepen er nog allemaal studenten rond.”

Sylvia den Hengst, medewerker Communicatie Service Centrum:
“Ik zag hem gaan. Ik hoorde een raar, rammelend geluid. Het was een soort extra herrie tussen het lawaai van de wind door. Die hijskraan viel heel langzaam naar beneden. Toen die kraan op dat gebouw viel hoorde ik een hele harde knal. Daarna zag ik een grote stofwolk.”

Marcella de Neve, medewerker Communicatie Service Centrum:
“Die kraan was al aan het bewegen door de wind. Hij helde op een gegeven moment naar voren, knakte en viel daarna op dat gebouw. Het draaigedeelte van die kraan stond, dacht ik, richting het Rupertgebouw. Ik liep er vanochtend al een keer langs. Ik dacht toen al ‘waarom zetten ze dat ding niet vast?’.”

Lisette de Groot:
“Ik zat hier met twee andere collega’s en we zien dat ding plotseling op de bovenste verdieping van het Ruppert vallen. Het licht daar was uit gelukkig, dus er zaten geen mensen in waarschijnlijk. Ik heb gelijk 112 gebeld.”

Getuige die niet met naam in Ublad wil:
“Ik voelde plotseling druk op m’n oren. Het begon in ene te trillen, het leek wel een soort aardbeving. Ik zat zo’n dertig meter van de plek af waar het gebeurde. Er lag een hoop puin en er lagen volgens mij ook mensen onder. Ik ben snel richting nooduitgang gerend, want je weet nooit of dat gebouw het houdt of niet.”

Foto's van het ongeval zijn te zien op http://www.ublad.uu.nl/kraanongeval.

XB/TL