Verkeerschaos aan Cambridgelaan nog lang niet verholpen

Tijdens het Uithofdebat, dat wijkraad Oost woensdag 12 maart organiseerde, zet Tim van Werkhoven, UU-student en voorzitter van BBC (‘Bewoners Belangen Cambridgelaan’), helder uiteen wat een chaos de verkeerssituatie aan de Cambrigdelaan oplevert. Tymon de Weger, wethouder met verkeer in zijn portefeuille, is het volkomen eens met de wanordelijke toestand die Tim schetst. Op de vraag of er iets aan gedaan wordt, haalt hij echter de schouders op en zegt niet te weten of er plannen zijn om dit probleem aan te pakken. “Eerlijk gezegd ben ik hier nog niet eerder op aangevallen”, verdedigt de wethouder zich. Volgens een van zijn collega’s in de zaal is er een half gerealiseerd plan om de infrastructurele chaos te bestrijden. Tim, cynisch: “Als ze nu op de helft zijn, zal het tegen 2012 wel eens opgelost zijn...”

Gedurende het debat komen grootse plannen voor De Uithof naar voren. Naast een transferium zullen er meer gebouwen verrijzen waar onder andere studenten gehuisvest kunnen worden. Tim richt zich tot het panel: “Jullie stampen in De Uithof één gebouw per jaar uit de grond, dan kan zoiets kleins als de slechte verkeerssituatie voor onze deur toch zo opgelost zijn?” De reactie van De Weger (“Grote dingen gaan snel, kleine dingen kunnen heel lang duren.”) is volgens Tim typerend voor de laksheid van de politiek op dit onderwerp. Onterecht, zo luidt zijn mening: “Er wonen duizend mensen in het studentencomplex. Die willen ook wel eens hun flat uit. Het zou fijn zijn als we veilig aan de andere kant van de straat kunnen komen.”

RvV