Vertrouwenspersoon UU-personeel Irene Jansen 'Ik wil graag een harmonieuze oplossing'

Vertrouwenspersoon UU-personeel Irene Jansen 'Ik wil graag eenharmonieuze oplossing'

"Een cliënt moet na een gesprek met mij het gevoel hebbeneen stap dichter te zijn bij de oplossing van zijn probleem. Ik ganiet met een klacht op de loop. Mijn streven is dat een cliëntzelf inzicht krijgt in wat hem dwars zit in zijn werksituatie. Enook zelf nadenkt over de oplossing. Ik hou hem in zekere zin eenspiegel voor. Sommige medewerkers die ik spreek vinden bijvoorbeelddat hun omgeving moet veranderen. Dat praat ik meteen uit hunhoofd. De omgeving verandert niet zomaar."

Irene Jansen is sinds maart vertrouwenspersoon van deuniversiteit. Medewerkers kunnen bij haar met vragen en problementerecht die te maken hebben met hun rechtspositie en metarbeidsomstandigheden. Jansen is terughoudend met het noemen vanvoorbeelden van problemen. "Ik heb een ambtsgeheim. Natuurlijk zijnvoorbeelden niet herkenbaar voor de gemiddelde lezer. Maar mijncliënt herkent zich er wel in. Bij rechtspositie moet je gauwdenken aan kwesties als ontslag, aanstelling en beoordeling. Bijarbeidsomstandigheden gaat het meestal om conflicten met collega'sof een baas." Klachten over seksuele intimidatie neemt Jansen nietin behandeling. Daarvoor zijn andere functionarissen.

Neutrale positie

Waarom heeft de universiteit eigenlijk een vertrouwenspersoonnodig? Jansen: "In een grote en complexe organisatie als deuniversiteit zijn er altijd medewerkers die klem komen te zitten.Die vervolgens behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek meteen relatieve buitenstaander waarbij hun verhaal veilig is."

Jansen beschouwt het niet tot haar taak als een soort advocaatof hulpverlener van de klager op te treden. Ze neemt een neutralepositie in. "Ik zoek niet uit wie er gelijk heeft in het conflict.Ik ga ook niet automatisch mee naar een bemiddelingsgesprek. Datkan soms zelfs polariserend werken. Ik wil graag een harmonieuzeoplossing waar alle partijen zich goed bij voelen", vervolgtJansen. "Dat is niet altijd mogelijk, dat begrijp ik. Maar het iswel mijn uitgangspunt."

De vertrouwenspersoon legt om die reden veel nadruk op hetcontact metde andere partij. Dat zijn de functionarissen die ze,indien haar cliënt daar mee instemt, benadert voor wederhoor."Ik besteed erg veel zorg aan hoe ik met ze moet omgaan. Ze hebbenallemaal hun eigen manier van werken, hun eigen standpunten."Jansen ervaart dat een telefoontje soms al tot consternatie leidt:'o jé, de vertrouwenspersoon'. "Nergens voor nodig", vindt ze."Aan de naam vertrouwenspersoon hangen mensen dan een te zwaargewicht. Jammer. Want zowel voor cliënten als functionarissenvind ik een lage drempel belangrijk."

Jansen heeft niet de bevoegdheid sancties uit te delen. Daar zitze ook niet om te springen. Het zou haar positie juist ondermijnen,vindt de vertrouwenspersoon. "Het zou angst scheppen bijbetrokkenen. Ik wil vanuit vertrouwen werken. Niet vanuitmacht."

Jansens loopbaan bestond tot nu toe vooral uit haar functie alsstudentendecaan. Een van de mooiste banen van de universiteit,vindt ze. Toch lonkte de baan van vertrouwenspersoon te zeer. "Ikwilde me meer bezighouden met de andere kant van de universitairegemeenschap", licht ze toe. "De problemen waar studenten meeworstelen, kun je toch als beperkter en meer tijdelijk kenschetsen.Het werkleven legt een groter beslag op mensen. Je ziet sommigen ervreselijk onder gebukt gaan, er ziek van worden."

Jansen neemt haar werk geregeld mee naar huis. "Niet dat ik erwakker van lig. Maar de verhalen van medewerkers die ik tegenkom,boeien me. Hoe ze met hun werk omgaan, onrecht ervaren, er soms eenknoeiboel van maken en daar veel verdriet om hebben." Het is voorhaar ook de illustratie van het belang van een gezondearbeidsituatie. "En de vertrouwenspersoon kan daar een behoorlijkebijdrage aan leveren."

Olaf Stomp

De vertrouwenspersoon is er voor alle medewerkers van deuniversiteit die problemen hebben in hun werksituatie. Als dekwestie zich daartoe leent kan zij verwijzen naar de juisteinstantie binnen of buiten de universiteit. In andere gevallen kanzij, met instemming van de cliënt, bemiddelen om tot eenoplossing te komen of die te bespoedigen.

De vertrouwenspersoon heeft rechtstreeks toegang tot alleafdelingen en informatie binnen de universiteit en is in haarfunctie gebonden aan een ambtsgeheim.

Medewerkers van de universiteit kunnen zich zonder tussenkomstvan derden melden bij de vertrouwenspersoon.

Omdat de vertrouwenspersoon parttime werkt, is zij nietpermanent bereikbaarheid. Daarom is er een telefonischantwoordapparaat in gebruik. Het inspreken van naam entelefoonnummer is voldoende voor een eerste contact. De medewerkerwordt binnen 24 uur teruggebeld.

Uiteraard kan men zich ook schriftelijk tot devertrouwenspersoon wenden.

Mw. drs. I. Jansen.

Bijlhouwerstraat 6, kamer 020.

3511 ZC Utrecht

Afspraken via tel.nr. 030-2314260 (directe verbinding)