Vier Utrechtse studenten met ministers naar Soedan

De UCU-studenten Jori Keijsper en Berend Schrijver en rechtenstudenten Esther van Weele en Joëlla de Jong wacht een spannende reis. Zaterdag vertrekken zij met beide ministers naar Khartoum voor een zes dagen durende reis door Soedan.

Het viertal zal een bezoek brengen aan Darfur, waarschijnlijk ook aan een vluchtelingenkamp aldaar. Maar Darfur is niet het enige thema van de missie. Ook het zuiden van Soedan is opgenomen in het reisschema. Het land wordt al jaren verscheurd door tegenstellingen tussen het islamitische noorden en het ‘Afrikaanse’ zuiden.

Esther van Weele, studente internationaal publiek recht, verwacht een “heftige reis”. Maar ze ziet het ook als een “buitenkans”. “Ik ben student-assistent bij het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten in Utrecht en eerder liep ik stage bij de Nederlandse VN-vertegenwoordiging in Genève. Nu kan ik gaan zien hoe de situatie in zo’n land werkelijk is.”

Minister Verhagen sprak gisteren op uitnodiging van de studentenorganisatie Utrecht University Model United Nation en de Utrechtse REBO-faculteit in de raadszaal Achter st. Pieter over zijn mensenrechtenstrategie. Verhagen riep de aanwezige studenten op om mee te doen aan een selectieronde voor de jongerenvertegenwoordiger die met hem mee mag naar de Mensenrechtenraad in Genève tussen 3 en 5 maart. Het ministerie wil jongeren graag actief betrekken bij de mensenrechtenproblematiek.

XB

Dagblad Metro brengt volgende week elke dag een verslag van de missie.