Vijf jaar en tbs geëist tegen seriezoener

"Ik had zo graag een reden gehoord, of hij nu spijt heeft of niet", zegt één van de slachtoffers na de zitting. "Nu kwam er helemaal niets. En dat is erg frustrerend."

De studente was één van de vijf vrouwen die tussen september 2005 en april 2006 werden belaagd in en rond de studentenflats op de Van Lieflandlaan, de Frits Coerslaan en de Willem Schuylenburglaan. De dader probeerde de studentes daarbij eerst te zoenen. Vervolgens werd hij agressief en beroofde hij zijn slachtoffers van portemonnee, telefoon of MP3-speler. Een van de vrouwen liep daarbij ernstig kaakletsel en loszittende tanden op, een ander werd tot bloedens toe geslagen met een nijptang.

De impact die de aanrandingen en mishandelingen op de studentes hebben gehad werd pijnlijk duidelijk uit de slachtofferverklaringen die aan het begin van de zitting werden voorgelezen. De vrouwen durven niet meer de lift in en hebben een groot wantrouwen tegenover vreemden, vooral mannen. Leuke dingen, zoals uitgaan, geven veel minder plezier. Ook werd studievertraging opgelopen. De meeste vrouwen schakelden psychologische hulp in. "Ik ging terug naar de status van een bang en angstig kind dat niet zonder de geborgenheid van zijn ouders kan", zo schreef één van hen.

Tijdens de zitting, die de gehele dag duurde, werd ook gewezen op de onrust die de dader had veroorzaakt in de rest van de Utrechtse studentenwereld. Slachtoffers spraken in hun verklaringen van doodsbange huisgenoten. Een enkele huisgenoot verhuisde zelfs. De zelfverdedigingscursussen, die op het Tuindorpcomplex werden gegeven in de periode waarin de dader actief was, zaten vol. En de weerstand tegen beveiligingscamera's in de flats verdween als sneeuw voor de zon. Volgens de officier van justitie leefde bij studenten weer even eenzelfde angst als ten tijde van de beruchte, nooit gepakte, serieverkrachter.

De 30-jarige M.L. liep tegen de lamp in april. Tijdens de bestudering van video-opnamen na een nieuwe aanranding, werd hij herkend door wijkagenten. Na aanvankelijk ontkend te hebben, gaf hij toe in de flat te zijn geweest, maar dat was slechts 'om een fietspomp op te halen'. Een sigarettenpeuk die gevonden was bij een eerder incident, bleek het DNA van de aangehouden man te bevatten. Ook werden zaken die van de vrouwen gestolen waren bij de man thuis teruggevonden.

Hoewel enkele van de slachtoffers zichtbaar emotioneel waren, bleef de verdachte dinsdag onbewogen. Hij beriep zich bij alle vragen van de rechter en de officier van justitie op zijn zwijgrecht en toonde geen moment berouw, zelfs niet toen in één van de verklaringen expliciet gevraagd werd naar zijn gevoelens. Spijt viel ook niet te verwachten, zo blijkt uit het dossier. Zelfs zijn adoptief vader had hem nog nooit sorry horen zeggen.

De rechter zei geen oordeel te kunnen vellen over de toerekeningsvatbaarheid van de man - hij heeft steeds geweigerd mee te werken aan een onderzoek van het Pieter Baan Centrum. Wel werd duidelijk hoe groot het contrast is tussen de verdachte die gedurende een verblijf van zeven weken in het PBC geen enkele maal bezoek ontving en de studenten in de zaal die vergezeld werden door vele vrienden en familieleden. De man heeft volgens het dossier een lang strafblad van korte gevangenisstraffen voor vooral diefstal. Hij 'leidde het leven van een junk' en werd behandeld in Centrum Maliebaan. Uit onderzoeken blijkt bovendien dat de man ernstige persoonlijkheidsstoornissen heeft. De oorzaak daarvoor zou onder meer gezocht kunnen worden in het feit dat hij verwaarloosd werd door zijn verslaafde biologische ouders.

De studente met wie het Ublad sprak moet toegeven tijdens de rechtszaak iets van medelijden te hebben gevoeld. Zij stelt dat de rust in haar leven aan het terugkeren is. Het tweetal bijeenkomsten dat zij met de andere slachtoffers heeft gehad en het intensieve contact met één van hen heeft haar goed gedaan. "Het is goed te praten met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. Samen kunnen we ook weer een beetje naar positieve dingen kijken."

De rechtbank doet over twee weken uitspraak. Buiten de vijf aanrandingen wordt de man nog een tweetal geweldsdelicten en een aantal auto- en woninginbraken ten laste gelegd.