Vijftien meisjes en een dakterras

Moos, eigenlijk Eelke ("maar we gebruiken alleen bijnamen"), heeft de meisjes opgegeven voor de wedstrijd van radiostation Caz!. "Ik kreeg er een mailtje over en het leek me leuk om aan mee te doen. Toen bleek dat we door waren naar de halve finale, wisten niet eens alle huisgenootjes dat ik ons opgegeven had. Anderen waren het alweer half vergeten." Huisoudste Schreeuw (Tess): "Maar we waren meteen fanatiek." Moos: "Ja, ondertussen zijn we door naar de finale en nu willen we ook echt winnen." Schreeuw: "Je kunt ook supergave prijzen winnen, ik heb nu al zin in die vakantie..."

De huizen moeten op de radio tegen elkaar battlen. Zo kregen ze de opdracht om met zo veel mogelijk mensen op een openbare plek een lied te zingen. "Wij hebben op de Neude liedjes over de Dom staan brullen", zegt Moos.

Verder kunnen mensen via internet stemmen op het huis van hun goesting. "Dat kan de hele dag door," vertelt Schreeuw, "dus eigenlijk moeten we nu als een dolle op onszelf gaan stemmen." De meisjes hebben op dit moment nog niet zo veel te vrezen want ze staan eerste in de tussenstand. Daarbij worden ze geholpen door de meisjes waarvan foto's aan de muur in de woonkamer hangen: de oud-huisgenoten. Moos vertelt: "Toen een oud-huisgenoot van ons hoorde dat we in de race zaten, heeft ze meteen alle anderen opgebeld en geactiveerd. Verder hebben we met z'n vijftienen een enorm groot netwerk van familie, vriendinnetjes, onze jaarclubs enzovoorts.

Warm nest

Ze hebben dus veel steun en stemmen, maar zíjn ze ook echt het leukste studentenhuis? "Ja", vindt Schreeuw: "Het is hier echt een warm nest, iedereen kan lekker zichzelf zijn." Zo ziet het er ook uit, in huize Massegast. Alle meisjes zijn gisteren uitgeweest, dus ze hangen nog ietwat brak in de banken. Een van de meisjes, Fiet, moet honderden foldertjes in enveloppen stoppen en gezusterlijk helpen alle meisjes haar. Om het saamhorigheidsgevoel in huize Massegast extra te bevorderen, hebben de meiden de regel dat de tv pas na vijf uur aan mag. "Voor die tijd is er toch alleen maar crap en bovendien is het niet gezellig als je de woonkamer inkomt en iedereen zit naar de tv te staren", legt Schreeuw uit.

Kerstklaas

Het is tijd voor de rondleiding. Eerst komen we bij de keuken, die nogal klein lijkt voor vijftien mensen. Maar omdat de meisjes altijd samen eten, hoeven er maar een paar mensen tegelijk te koken. In de badkamer wordt duidelijk dat hier echt vijftien meisjes wonen: onder de spiegel hangen, naast elkaar op een rijtje, vijftien vrolijk gekleurde tandenborstels. Op weg naar de studentenkamers komen we een poes tegen. Schreeuw knuffelt de kat en vertelt hoe nuttig de katten zijn binnen het Massegasthuishouden: "We hadden zo'n last van muizen, op een gegeven moment zaten ze gewoon tv te kijken met ons."

Terwijl we door het huis dwalen en een blik werpen op de studentenkamers vertellen Moos en Schreeuw over hun huisrituelen. Tussen Sinterklaas en Kerstmis vieren ze Kerstklaas waarbij de meisjes lootjes trekken en een themafeestje hebben. Dat is echter niet alles! Op 4 december, de dag voor Sinterklaas, 'vieren' de meiden terrible shoe. Elk meisje zet om twaalf uur 's nachts haar schoen voor de eigen deur en vervolgens moet iedereen proberen om -ongezien- cadeautjes in elkaars schoenen te droppen. "We zijn hier nogal fanatiek in, een van de meisjes heeft van twaalf uur 's nachts tot zeven uur 's ochtends op haar bed gelegen, starend naar de deur", vertelt Schreeuw. "Dit is ook zo'n moment waarop we ruzie krijgen", vertelt Moos, "van die discussies over of je nou wel of niet gezien bent."

Al kletsend staan we ineens buiten, op het dakterras. Het is zaterdagmiddag, we zitten midden in de stad, het stikt overal van de mensen maar hier, hier is het stil. Een van de huiskatten rolt zich in het zonnetje en de daken van Utrecht strekken zich voor ons uit. "In de zomer zitten we hier lekker met z'n allen buiten en als we willen zonnen, leggen we allemaal matrassen op het dak." Ja, het lijkt goed toeven in huize Massegast. Woendag 27 juni zullen we weten of de rest van studerend Nederland het daarmee eens is...

Klein kadertje:

Er zit nog een Utrechts huis in de race: WS96Partyhuis. Bij het ter perse gaan van de krant was nog niet bekend of dit Tuindorphuis ook in de finale terechtkomt. Het ziet er in elk geval goed uit voor de tien bewoners: in de tussenstand staan ze op de tweede plek. Surf voor de actuele stand van zaken naar www.studentenhuisvanhetjaar.nl

Inge Razenberg