Visitatiecommissie blij met Liberal Arts and Sciences

Voorzitter Marijk van der Wende van de visitatiecommissie Liberal Arts and Sciences liet er dinsdag geen twijfel over bestaan dat haar commissie aangenaam verrast was door wat zij in Utrecht had aangetroffen. Een opleiding die in tegenstelling tot het University College toegankelijk is voor alle studenten, een hoog ambitieniveau, gemotiveerde docenten, uitstekende onderwijsvoorzieningen en zeer tevreden studenten.

Met name de ambitie om studenten af te leveren die dankzij het brede vakkenpakket een interdisciplinaire attitude hebben ontwikkeld, sprak de commissie aan. Ook over de zo mogelijk nog ambitieuzere doelstelling om studenten af te leveren met leiderschapskwaliteit was Van der Wende vol lof. Maar daar zat meteen ook een adder onder het gras, want stelde de onderwijsdeskundige van de Amsterdamse Vrije Universiteit, "van die laatste ambitie hebben wij in het studieprogramma nog weinig teruggezien."

In de zelfstudie had het opleidingsbestuur geschreven dat men geen reden zag om aan te nemen dat afgestudeerden Liberal Arts and Sciences zich negatief onderscheiden van andere Utrechtse studenten met een bachelordiploma. Dat was wel een erg zuinige formulering voor zoveel ambitie, vond Van der Wende. “Wij vinden Liberal Arts and Sciences meer dan zo maar een brede bachelor. Door de nadruk te leggen op het feit dat u toekomstige leiders opleidt, onderscheidt u zich, maar die ambitie mag u in het studieprogramma wel wat meer operationaliseren.”

Op de internationalisering na, die Van der Wende als ‘blind spot’ in de opleiding kwalificeerde, was de commissie verder echter zeer positief over Liberal Arts and Sciences. Voor een gehoor met een opmerkelijk groot aantal studenten, constateerde zij dat de LASsers (“ik dacht: wat een raar woord, maar voor u werkt het kennelijk”) zich zeer betrokken voelen bij hun opleiding. En met een glimlach: “Zij missen alleen een ‘common room’, al heb ik begrepen dat de studenten dat hier liever een ‘hok’ noemen.”

EH