VSNU: Eerst presteren, dan een masteropleiding

Dat schrijft koepelorganisatie VSNU in reactie op het recente onderzoek van de onderwijsinspectie naar eenjarige masteropleidingen. Daarin werd geconcludeerd dat deze programma's minder overladen kunnen worden naarmate studenten meer hebben geleerd in de bachelorfase.

De universiteiten omarmen die conclusie. Ze zijn al druk doende het bacheloronderwijs te intensiveren en denken nu de druk op studenten verder te kunnen verhogen door het automatische recht op het volgen van een masteropleiding - de zogenoemde doorstroommaster - af te schaffen.

De huidige niet-selectieve doorstroommasters zijn bij de invoering van het bachelor-masterstelsel opgezet om alle wo-studenten, net als vroeger, het recht op een volledige academische opleiding te geven. Door studenten het automatische doorstroomrecht af te nemen, worden ze gedwongen tot een meer bewuste masterkeuze, denkt de VSNU.

Het pleidooi van de koepel zal in goede aarde vallen bij OCW. Eind vorig jaar sprak minister Plasterk al zijn zorg uit over het gemak waarmee tachtig procent van de bachelorstudenten voor de doorstroommaster kiest. In veel gevallen zelfs nog voordat ze hun bacheloropleiding geheel hebben afgerond.

De onderwijsinspectie stelt in haar onderzoek ook voor om masteropleidingen in sommige gevallen met een half jaar te verlengen. De universiteiten zijn het daar mee eens. Voor masterprogramma's van achttien maanden is echter een wetswijziging nodig.

HOP