Wat stelt het Utrechtse nachtleven voor?

Wanneer je in een buitenlandse 'backpackers'-reisgids leest overUtrecht, dan wordt de stad geprezen om haar uiterlijk, maar overhet nachtleven wordt weinig goeds gemeld. Voor het echte vermaakmoet je naar Amsterdam. Dat is de teneur. En dat is maar goed ook,want al die Duitse en Italiaanse hasjbalen moeten we hiernatuurlijk niet hebben. Voor hen is er de hoofdstad, waar hetuitgaansleven voor het oprapen ligt. Waar je je helemaal blauw kuntblowen, lam zuipen en dan naar de hoeren, zonder dat je hoeft tezoeken.

Wanneer je nieuw bent in Utrecht, zijn de geneugten moeilijkerte vinden, maar als je de weg kent, is het een goede stad om testappen. Vooral als je op zoek bent naar het meer fijnbesnaardeuitgaansleven. In Utrecht is namelijk een rijke danstraditie. Vraaghet een willekeurige oudere feestganger, en hij zal verhalen van de'Hug and Dance feesten', de 'Hard Bop feesten' in Fellini en deoude Sophie's Palace aan de Catharijnesingel; "daar kwamen mensenvanuit Amsterdam voor naar Utrecht." En natuurlijk was er vanafmidden jaren tachtig de Vrij Vloer, een gekraakte parkeergarage ophet Paardenveld. Veteranen uit het nachtleven krijgen tranen in deogen als ze terugdenken aan de gouden tijden van De Vloer.

"Als je binnen kwam lopen, waren de mensen er wel, maar ze warener ook niet", zo zegt de Utrechtse deejay Red het cryptisch. DeejayRed is een bekende verschijning in het Utrechtse nachtleven. Hijdraaide vanaf zijn veertiende platen in de Vrije Vloer en was erook te vinden als hij er niet draaide. "Tegenwoordig kijken ze jeaan, als je ergens binnenkomt, met zo'n blik van: 'Wie ben jij enwaar kom je vandaan'. Dat had je in De Vloer niet." Zo legt dediscjockey uit. Dankzij De Vloer, en de feesten en bands (UrbanDance Squad) die daar hun oorsprong vonden, was Utrecht voor jarende leukste uitgaansstad van Nederland. Bekende Nederlandse(dance)acts als Junkie XL en Eboman haalden hier veelinspiratie.

Vooral de wisselwerking tussen verschillende muziekstijlenmaakten de feesten in De Vloer interessant. Onder invloed vandeejay DNA (die zich tegenwoordig dj Donotask noemt en in de restvan de wereld vooral bekend is als platendraaier van de Urban DanceSquad), was Utrecht eenstad waar de deejays zich niet vastpinden opeen enkele draaistijl. DNA was een van de eerste Nederlandsediscjockeys die Hip Hop draaide en een pionier op het gebied van deHouse. Hij draaide eind jaren tachtig met Eddy de Clercq in deRoxy. DNA wilde echter niet gevangen worden in één stijlen koos altijd voor de vrijheid in plaats van het saaie succes. Nogsteeds kan je bij hem van alles verwachten: van gabber tot heavymetal, en van softe soul tot groovy funk. Hij is de vader van deUtreg Sound, hoewel hijzelf die naam nooit zal gebruiken.

Utreg Sound

Alweer zo'n vijf jaar geleden werd De Vloer gesloten. De PLF namtussen 1996 en 1998 het stokje over. De PLF was een kleine,donkere, rokerige club aan de Werf, ter hoogte van de bioscoopCamera. Oude Vloer-deejays als Chet, Dub en DNA hadden er hun eigenavond. Later kwam er zelfs een heuse 'Utreg Sound' cd, met nummersgemaakt op Utrechtse achterkamertjes. The Mix Mag, het meesttoonaangevende dj-tijdschrift ter wereld, roemde de obscure club.Toch haalde de PLF het nooit bij de oude Vloer, daarvoor was desfeer er te donker.

Naar de Vrije Vloer ging je als je uitging, naar de PLF ging jeals je uit was geweest. Daar kwam je vier uur 's nachts binnen.Niettemin bleek een tent als de PLF noodzakelijk voor hetalternatieve stadsleven, als ontmoetingsplaats van muzikanten,schrijvers en deejays. Een plek waar ideeën gemaakt werden. DeUtrechtse nachten worden sinds de sluiting van de PLF door velenals vlak ervaren. Mogelijk is het de stilte voor de storm. Hetnieuwe seizoen is begonnen, en bijna iedere zichzelf respecterendeclub in Utrecht komt met een opgefrist programma.

De Winkel van Sinkel (Oudegracht 158) begint 16 september meteen groot openingsfeest. Hoewel de zaterdag (Big Beats) en devrijdagavonden (House) niet veel zullen veranderen, wordt er in hetnieuwe seizoen op donderdags samengewerkt met de Omhelzing(Oudegracht a/d Werf 154/156). In de verschillende ruimtes zal erdan verschillende muziek klinken, precies zoals dat de afgelopenjaren in de Axl gebeurde (Stadhuisbrug 3). In de Ekko (BemuurdeWeerd W 3) moet je op vrijdag zijn voor de stoere dansmuziek, enzaterdags wordt er 'diep in de groef popdisco' gedraaid en zal destemming opgewekter zijn.

DJ Carlton zal vrijdags de strijd met Ekko aangaan met zijneigen stoere dansavonden in de Tai, (boven de Tivoli), waar djBrownie ongetwijfeld door zal gaan met zijn maandelijkse Sexy Funken Jazzdance zaterdagavonden. Hopelijk weer vaak samen met de jongeen frisse dj Finch.

Het leukste beloven echter de LOS-avonden te worden, in hetvernieuwde Tivoli (Oudegracht 245), 'met een uitgebreide garderobe,een nieuw engroter toiletblok, meer bars en een nieuwe vloer.'Iedere zaterdag is er vanaf 11 september een LOS-avond (want niksstaat vast). En LOS is van alles: muziek, decor, mode, actsenzovoort. Huisdeejays zijn oude rotten Radar en (weer) Carlton. Deavonden worden georganiseerde door Arne Koefoed, de man achter veelgoede feesten uit het (post) Vrije Vloertijdperk, die de oudeidealen altijd trouw is gebleven.

Zwerfvuil

En de echte Vloer? Het gonst al jaren van de geruchten dat ereen nieuwe Vloer komt. Sterker nog: 1999 zou het jaar worden van DeVloer. Bij de Citroëngarage (Helling 7), werd er tot voor kortdruk gewerkt aan een 'doos in een doos'-constructie om eendanspodium zonder geluidsoverlast te krijgen. Toch spande deCitroëngarage een rechtszaak aan tegen de stichting de FraaieVloer. De garagehouder is bang voor vernielingen en zwerfvuil.

Helaas won de middenstand het in de rechtszaal van de muziek enwerd de bouw stilgelegd. Iedereen die iets met De Vloer te makenheeft is er van overtuigd dat de danstent er zal komen. Het zalechter op zijn vroegst april 2000 worden. "Dat in dit stadium debouw stilgelegd is, is vrij uniek", zegt Marieken van Ewijk, despreekbuis van De Vloer, "maar wat er ook gebeurt... De Vloer komter."

Of de nieuwe Vloer de oude Vloer kan doen vergeten wordt door demeeste oudgedienden betwijfeld. "Weet je wat het is", zegt dj Red,"de programmeurs willen Utrecht meteen internationaal op de kaartzetten. Ze laten discjockeys van naam overvliegen uit Engelandterwijl er genoeg animo is van mensen uit Utrecht, om er echt ietsUtrechts van te maken."

Het wachten is dus op een stel jonge jongens en meisjes die eenleegstaand pand kraken, hun eigen feesten gaan organiseren en alleherinneringen aan De Vloer wegvagen. Jonge snaken die een langeneus trekken naar alle dertigers die nu het nachtleven van Utrechtbestieren.

Gerard Janssen