webnieuws

Psychologie is top

Leerrechten in koelkast

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel voor leerrechten 'controversieel' verklaard en behandelt het pas als er een nieuw kabinet is aangetreden. Het is gebruikelijk dat politiek omstreden wetgeving niet wordt afgehandeld als een kabinet demissionair is. Dat ook de leerrechten door zouden schuiven lag voor de hand. Eerder al was gebleken dat de Eerste Kamer nog lang niet overtuigd is van het nut van het nieuwe bekostigingssysteem.

Kandidaat voorzitter

Maria van der Hoeven is door het CDA

naar voren geschoven als kandidaat-voorzitter van de Tweede Kamer. De huidige minister van OCW heeft vooralsnog concurrentie van VVD'er

Henk Kamp - nu nog minister van Defensie - en PvdA-

kamerlid Gerdi Verbeet. De stap van Van der Hoeven baart enig opzien,

omdat ze bij de presentatie van de OCW-begroting zei dat ze nog vier

jaar minister wilde blijven.

Europese studentenbond

Oud-LSVb-bestuurder Koen Geven is voorzitter

geworden van ESIB, de Europese koepelorganisatie van studentenbonden.

Hij wil aantonen dat het meer is dan alleen een praatclub. Geven, student politicologie aan de Universiteit van Amsterdam zegt dat het ESIB belangrijk is als officiële gesprekspartner van de EU en de OESO. Een belangrijk actueel speerpunt van het ESIB is het verhogen van de toegankelijkheid

van het hoger onderwijsbestel. ESIB vertegenwoordigt 46 studentenbonden in heel Europa.