Wellicht eigen cao voor student in horeca

De Unie reageert op de uitkomst van onderzoek onder werknemers in de horeca. Daaruit blijkt dat negentig procent van de jongeren met een bijbaantje in restaurant, hotel of café aparte arbeidsvoorwaarden wenst. Afspraken over pensioenen en verlofdagen, vastgelegd in de reguliere cao, zijn volgens de vakbond niet aan hen besteed. “Het zijn passanten, ze blijven toch niet in de sector werken”, zegt Unie-onderhandelaar Han ter Halle vandaag in dagblad Trouw.

Ruim 130.000 van de 330.000 werknemers in de horeca zijn studenten en scholieren met een bijbaantje. De Unie heeft het voorstel inmiddels ingebracht bij onderhandelingen met werkgevers in de horeca en hoopt dat ook de andere vakbonden een studie naar de mogelijkheden steunen. Zo’n studie zou noodzakelijk omdat er nog wel wat haken en ogen aan het plan zitten: “Waarschijnlijk moet de pensioenwet ervoor worden aangepast. We hebben niet de illusie dat we dit nu gelijk kunnen regelen”, aldus Ter Halle in Trouw.

Voorzitter Lisa Westerveld van studentenvakbond LSVb is blij met het initiatief en gaat er binnenkort met De Unie over doorpraten. Of een aparte cao voor studenten ook in andere branches denkbaar is, kan ze niet zeggen. “In de horeca lijkt in elk geval duidelijk dat studenten geld willen verdienen en niet al voor hun pensioen willen sparen.”

HOP