Woonproject voor autistische student-jongeren

De appartementen nabij winkelcentrum De Klop maken deel uit van de 68 nieuwe huurappartementen die SSH Utrecht medio volgend jaar oplevert. Die zijn allemaal bedoeld voor jonge starters op de woningmarkt. De negen jongeren met een autisme-handicap zijn allemaal gemiddeld tot hoogbegaafd en hebben een gemiddelde leeftijd van 24 jaar. Het zijn veelal WO of HBO-studenten.

Het SSH-project is het eerste zelfstandige woonproject in Nederland dat speciaal voor deze doelgroep is opgezet. Ouders van de jongeren hebben zich verenigd in Stichting De Grasboom. De appartementen hebben specifieke aanpassingen, gericht op met name op het realiseren van een prikkel- en geluidsarme omgeving. Er komt voorts een gemeenschappelijke ontmoetingsruimte en een zorgunit voor de begeleiding. Die is afgestemd op de individuele behoeften van de bewoners en ingehuurd via het persoonsgebonden budget bij een zorgaanbieder.

Gemeente en Provincie Utrecht ondersteunende dit initiatief van SSH en De Grasboom. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de samenwerking in 2009 voortgezet in een tweede project: woningen voor autistische jongeren binnen het complex MAX op Kanaleneiland.

AH

Meer informatie via www.degrasboom.nl of www.sshutrecht.nl.