Zes studenten genomineerd voor student van het jaar

Genomineerd in de categorie scriptieprijs zijn Remco Hoendervoogt, Gerhard Bos en Elisabeth de Bruijn.

Remco (faculteit Geowetenschappen) heeft experimenten gehouden om verschillende rivierpatronen na te bootsen om te zien of een dergelijk patroon te beïnvloeden is. Gerhard (Geesteswetenschappen) hield de ideeën over vrijheid van filosoof Kant tegen het licht. En Elisabeth (ook Geesteswetenschappen) keek naar de geschreven en gesproken taal in de Middeleeuwen in het gebied tussen de Maas en de Rijn, een gebied waar Nederlands en Duits vaak in elkaar overliepen.

Genomineerd in de categorie Bijzondere Verdiensten is onder andere Marijke Dijkstra, masterstudente Klinische en Gezondheidspsychologie. Zij is voorgedragen door atletiekvereniging Phoenix. Marijke is de trekker van het vijfjarige project Colours of Athletics om allochtone jeugd te laten deelnemen aan atletiek.

Zij neemt het op tegen Charlotte Wijs, masterstudent Fiscaal Recht die zich inzet voor ontwikkelingshulp. Ze is actief voor het World Food Programme in Malawi en is bezig met een project ter voorkoming van tienerzwangerschappen in Guatemala. Charlotte is voorgedragen door de vakgroep Fiscaal Recht.

De derde genomineerde in deze categorie is Seren Dalkiran, bachelorstudent Liberal Arts & Sciences van het UCU. Zij is door het UCU voorgedragen vanwege haar brede maatschappelijke inzet. Zo heeft zij de stichting Verdwaalde Gezichten mede opgericht die zich inzet voor mensenrechten van vooral vrouwen en jongeren. In 2007 kreeg Seren al de Echo-award voor allochtoon toptalent.

Deze zes studenten zijn door een jury geselecteerd uit 33 voorgedragen studenten. Twintig kwamen in aanmerking voor de scriptieprijs en 13 voor maatschappelijke verdiensten. Om voorgedragen te worden voor de scriptieprijs moet het werkstuk minimaal zijn beoordeeld met een 8,5. Voor de andere categorie kan je ook pas worden voorgedragen als je goede studiepunten behaalt.
De winnaars krijgen een onderscheiding (een replica van de sol) en elk een cheque ter waarde van 1500 euro. De prijzen worden voor de tweede keer uitgereikt en zijn in het leven geroepen door de universiteit om topstudenten in het zonnetje te zetten.

GK