Vanaf je 18e ben je verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Voor die tijd was je gratis meeverzekerd op de zorgverzekering van een van je ouders. Maar vanaf je 18e moet je dit zelf regelen en betaal je dus ook premie. Ook als student ben je verplicht om een zorgverzekering te hebben. Dat kost je iedere maand behoorlijk wat geld. Zonde? Nee zeker niet, want zodra je zorg nodig hebt, kun je altijd ergens terecht. En zo is de zorg in Nederland eigenlijk best goed geregeld. Acute blindedarm ontsteking? Dan kun je direct naar het ziekenhuis. Vaccinaties voor je wereldreis? Ook die kun je snel laten zetten. Ongeluk opgelopen tijdens een festival? Direct naar de huisarts. Als je er zo over nadenkt, zit alles goed in elkaar. En ja, daar moet premie voor worden betaald.

Hoe vind ik een goede studenten zorgverzekering?
Ieder jaar hebben we in Nederland de mogelijkheid om over te stappen van zorgverzekering. Veel mensen doen dit ook trouw. Ieder jaar controleren ze welke zorg zij denken nodig te hebben en passen de zorgverzekering hierop aan. Omdat er in Nederland heel veel zorgverzekeraars en verzekeringen mogelijk zijn, is het zelf een onmogelijke klus om zelf alles uit te zoeken. Daarom zijn er vergelijkingssites. Zij nemen jou dit werk uit handen. Door op een vergelijkingssite aan te geven wat jouw wensen zijn, wordt automatisch een vergelijking gemaakt. Je kunt hier vaak ook aangeven dat je student bent, wat soms resulteert in een extra korting.

Welke zorgverzekering heb ik als student nodig?
De basis zorgverzekering is in Nederland verplicht. Deze moet je dus sowieso afsluiten. Daarnaast kun je ook een aanvullende verzekering afsluiten. Dit hoeft echter niet. Een aanvullende verzekering kost logischerwijs extra geld. Voordat je er eentje kiest is het goed om na te gaan of je een aanvullende verzekering wel echt nodig hebt.

Ga je bijvoorbeeld een keer per jaar naar de tandarts en is het altijd alleen een reguliere controle? Dan is een tandartsverzekering niet nodig en is het goedkoper om de rekening uit eigen zak te betalen. Maak je vaak extra kosten bij de tandarts, dan kan het wel goedkoper zijn om een aanvullende tandartsverzekering te nemen. En heb je een bril of lenzen, reken dat uit of het voordeliger is om hiervoor een aanvullende verzekering te nemen of om de lenzen of bril zelf te betalen.

Waar vind ik een goedkope zorgverzekering voor studenten?
Door jouw zorgverzekering te vergelijken, kom je erachter waar je de goedkoopste zorgverzekering voor studenten kunt afsluiten. Wist je trouwens dat je naast het verplichte eigen risico ook een vrijwillig eigen risico kunt kiezen? In ruil voor het verhoogde eigen risico krijg je van de verzekeraar korting op de premie. Dit kan oplopen tot een paar tientjes korting per maand! Daar kun je als student natuurlijk heel veel leuke dingen mee doen. Meer informatie hierover vind je op de handige zorgverzekering studenten vergelijken website.

Studenten zorgverzekering met korting
Er zijn verzekeraars die studenten korting geven op de zorgverzekering. Ook zijn er verzekeraars die een cadeautje geven. Let erop dat deze studenten zorgverzekeringen niet altijd de goedkoopste zijn. Ze lijken aantrekkelijk, maar zijn dit niet altijd. Controleer daarom altijd goed of het cadeautje of de korting ook echt voordeliger zijn. Of dat je toch beter de goedkoopste studenten zorgverzekering kunt afsluiten, die uit de vergelijker komt.

Bron: Zorgverzekering vergelijken 2021