Het publiek roept een suggestie (‘Broers!’, ‘Magnetronmaaltijd!’, ‘De 17e eeuw!’, ‘Klimaatverandering!’), vier acteurs improviseren een theaterscène van ongeveer vijf minuten en drie rechters geven punten voor inhoud, techniek en amusement. Een ander team van vier acteurs doet hetzelfde, waarna het publiek mag stemmen welke scène ze de beste vonden. Dat is de kern van theatersport, een wedstrijdvorm van improvisatietheater die komend weekend in Utrecht centraal staat tijdens het Nederlands Studentenkampioenschap Theatersport (NSK).

Op zaterdag 3 en zondag 4 november kunnen liefhebbers van theater, improvisatie en humor hun hart ophalen in Utrecht. Dan komen namelijk twintig theatersportteams uit heel Nederland en Vlaanderen naar Cultuurcentrum Parnassos. Teams uit onder andere Eindhoven, Leeuwarden, Nijmegen, Maastricht, Leuven en Utrecht zullen deelnemen aan het toernooi. De wedstrijden worden gespeeld onder begeleiding van improviserende pianisten. De teams strijden om De Duc, de prijs van het NSK.

Het NSK wordt sinds 1992 jaarlijks georganiseerd door verschillende theatersportverenigingen op verschillende locaties in Nederland. Dit jaar is het de beurt aan Alter Ego, de theatersportgroep uit Utrecht die vorig jaar het NSK won. Alter Ego is verbonden aan Alias, de studiestichting van Taal- en Cultuurstudies aan de UU.

Met een dagkaart voor de zaterdag kun je zelf kiezen hoeveel voorstellingen van 30 minuten je bezoekt tusen 09:00 en 17:30 uur. Met een dagkaart voor de zondag kun je onbeperkt van theatersport genieten tussen 10:00 en 18:30 uur. Op zondagmiddag vinden vanaf 15:45 uur de kwartfinales en halve finales plaats. Een dagkaart kost €6,- (regulier) of €5,- (studenten).

Op zondagavond vindt van 19:30 tot 22:00 uur (met pauze) de finale plaats van het NSK: een avondvullende voorstelling waarbij de twee beste teams van het toernooi het tegen elkaar opnemen. Een ticket voor de finale kost €7,50 (regulier) of €6,50 (studenten).

Op http://nsktheatersport.nl/ kunnen kaarten gereserveerd worden voor het NSK.

400 bezoekers, 85 spelers, 47 voorstellingen, 20 teams, 34 vrijwilligers, 2 dagen, 1 winnaar, dat is het NSK 2018. Het thema van dit jaar is ‘Ethisch Eighties’, dus het wordt een feest!

Het NSK wordt gesteund door Elise Mathilde Fonds, Gemeente Utrecht, Carel Nengerman Fonds, VSB Fonds, K.F. Hein Fonds, verschillende sponsoren en verschillende Vrienden van het NSK (crowdfunding).