Cultuurtip: Informal European Theater Meeting

Tomy stuurt je deze week naar Amsterdam, voor de Informal European Theater Meeting.

Wat raad je aan?
De voorstellingen van de Informal European Theater Meeting (IETM); in het bijzonder die in het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond in Amsterdam.

Wat is het?
Het IETM is een groot vijfdaags theatercongres op verschillende locaties in Amsterdam. Het overkoepelend thema van dit jaar is “live art in digital times” en hierover worden allerlei workshops, debatten en lezingen gegeven. Veel van deze activiteiten zijn besloten, maar het leukste is gelukkig wel openbaar: de theatervoorstellingen.

In het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond zijn vanaf aankomende donderdag allerlei voorstellingen gepland, allen van makers uit Nederland of België. De voorstellingen variëren van een mime-voorstelling over wie we zijn als we in het nauw gedreven worden tijdens een spel tot teksttheater waarin een poging wordt gedaan het leven te herstructureren.

Waar moet je dan heen?
Eigenlijk kan je zowel op donderdag, vrijdag of zaterdag gaan en gegarandeerd hele toffe dingen zien, maar om het je iets makkelijker te maken wat meer info over de verschillende dagen en voorstellingen.

Op donderdag speelt het mimegezelschap Schwalbe, die ik in een eerdere tip al heb aangeraden. Ze spelen de voorstelling Schwalbe speelt vals, waarin ze onderzoeken wat er gebeurt als iemand zich niet meer aan de regels houdt, waardoor een onschuldig spel opeens niet meer zo onschuldig blijkt te zijn.

De vrijdag is mijn persoonlijke favoriet; op deze avond spelen Bog. en Jan Martens voorstellingen. Bog. is een Vlaams Nederlands gezelschap met een erg kenmerkende stijl van maken en spelen. In de voorstelling Een poging het leven te herstructureren doen ze precies wat de titel omschrijft. Ze gaan een mensenleven tot een zo’n generiek mogelijke opsomming reduceren en daar slagen ze bijzonder goed in.

Daarna is de dansvoorstelling The dog days are over van Jan Martens te zien. Deze voorstelling is helemaal gebaseerd op springen en dat ga je dan ook zien; acht dansers die een erg goed in elkaar gezette choreografie uitvoeren, waarin ze ononderbroken springen. Onwijs mooi om te zien hoe de dansers steeds meer uitgeput raken en toch blijven doorgaan.

Zaterdag wordt de reeks afgesloten met de voorstelling Hideous (wo)men van Boogaerdt en Van der Schoot/ Toneelgroep Oostpool. Een visueel ijzersterke voorstelling in het format van een Amerikaanse soapserie a la Days of our Lives. Zes vrouwen playbacken een scala aan verschillende gemaskerde karakters die allemaal de klassieke soaprelaties met elkaar aangaan. Al met al levert dit een intrigerend en ongemakkelijk stuk beeldend theater op. Het meest experimenteel van deze programmering.

Waar, wat en wanneer?
De voorstellingen zijn te zien aankomende donderdag tot en met zaterdag in De Brakke Grond in Amsterdam. Kaartjes kosten ongeveer 10 euro en zijn hier te bestellen.

Tags: cultuurtip