Wall of mediafame en digitale kunst: het MOTI museum Breda

Body: 

Maja stuurt je deze keer op reis naar Breda voor een bezoekje aan een bijzonder museum: MOTI, Museum of the Image.

Maja stuurt je deze keer op reis naar Breda voor een bezoekje aan een bijzonder museum: MOTI, Museum of the Image.

Wat raad je aan?
Deze keer raad ik jullie aan om een keer af te reizen naar het altijd gezellige Breda en een bezoekje te brengen aan het MOTI Museum of the Image. Momenteel zijn er verschillende tentoonstellingen te zien. Ten eerste Planet Hype, een muur voor de mediahypes van de afgelopen jaren. Ikzelf heb bijvoorbeeld een kwartier staan kijken naar Harlem Shake filmpjes. Maar ook YouTubesensatie lonelygirl15 heeft een plekje op de tijdlijn. Evenals sociaal-politiek activisme in de vorm van #iftheygunnedmedown en de Ice Bucket Challenge. Verder was daar Design my Privacy, waarin verschillende kunstenaars/designers een poging hebben gedaan tot het ontwerpen van privacybescherming. Zo zie je bijvoorbeeld hoe je infraroodcamera’s kan verstoren met een paraplu. Altijd handig om te weten natuurlijk.

Waar moet ik in het bijzonder op letten?
Waar ik eigenlijk voor ging was Welcome to the Imagesphere: een tentoonstelling over de geschiedenis van onze beeldcultuur, maar ook over de versmelting van analoge kunst met onze digitale cultuur. Het meest fascinerende was voor mij een muur vol bewegende pixels van Luna Maurer. Niet zomaar een animatie, nee, de pixels volgen in hun verschijnen en verdwijnen de muziek van Bach. En dat alles volgens de rhizome theorie van Gilles Deleuze. Ja diepe shit dus, maar vooral heel erg fascinerend, hypnotiserend bijna.

 

Waar, wat, wanneer?
Welcome to the Imagesphere is nog tot eind dit jaar te zien, de andere tentoonstellingen nog tot maart. Het museum is vrijwel het hele jaar open en met je studentenkaart betaal je maar €3,75.

Op de foto’s van boven naar beneden: De Planet Hype muur; Grey Movie van Luna Maurer, de pixelanimatie op de muur; en een handgemaakt portret van de digitale netwerkwereld gemaakt door Koen Taselaar, dat maar liefst 30 fineliners kostte.

Facebook Twitter Whatsapp Mail