Krijg ik mijn scriptie op tijd af?

Elke week vraagt een student om hulp. Vandaag geeft studentpsycholoog Jeanette van Rees antwoord op een vraag van Studente A. over de dreigende langstudeerboete.

Vraag van studente A.

Ik heb al een tijdje een probleem en ik kom er maar niet uit. Ik zit in mijn vijfde jaar van mijn bachelor aan de UU en de langstudeerdersboete komt steeds meer in zicht. Ik word er ontzettend zenuwachtig van, maar ondertussen schiet mijn scriptie helemaal niet op. Ik weet dat ik het moet afmaken, maar het lukt me gewoon niet. Ik ben al een tijd niet op de faculteit geweest en het is ook lang geleden dat ik contact heb gehad met mijn scriptiebegeleider. Eigenlijk ben ik best bang dat mijn begeleider boos op me is, omdat ik zo lang niks van me heb laten horen. Hoe kan ik het zelfvertrouwen opbrengen om door te gaan en mijn scriptie op tijd af te krijgen?

Studente A.

Studentenpsycholoog Jeanette van Rees geeft advies:

“Beste A. Het komt vaker voor dat een student denkt dat de docent boos op hem of haar is omdat hij of zij al een tijdje niks van zich heeft laten horen. Dat is in de regel helemaal niet zo, je moet proberen die gedachten te tackelen. Het eerste wat je dan ook moet doen is een mailtje sturen naar je begeleider. Vaak komt er al snel een reactie en zal je merken dat je docent echt niet boos op je is.

De langstudeerdersboete geeft druk op het afstuderen. Praat er ook over met vrienden en studiegenoten. Je zult zien dat je echt niet de enige bent die vastzit in zijn studie. Als je er niet over praat en de boel gaat vermijden, sta je steeds verder van je probleem af. Er zijn genoeg mensen die worstelen met hun scriptie. Het is echt niet uniek, maar juist heel gewoon. Uiteindelijk heb je niks te verliezen en kun je alleen maar winnen.”

Kader:

Vier tips van Jeanette als je scriptie niet op schiet

• Krijg een duidelijk overzicht van de huidige stand van zaken van je scriptie
  • Doe aan zelfonderzoek. Vraag je af waardoor je stagneert. Is het een studietechnisch probleem of een persoonlijk probleem?
  • Maak een afspraak met je begeleider
  • Maak een plan van aanpak met een tijdspad

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt jouw dilemma of probleem voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van De Studietip.