Mijn ouders zetten zoveel druk op mij

Deze week in de StudieTip een studente die genoeg heeft van de druk die de familie op haar zet om te presteren in haar studie. Hoe kan ze dit het beste oplossen? DUB vroeg het aan Jeanette van Rees, studentenpsycholoog.

Beste DUB-redactie

Ik kom uit een familie waar prestatie erg belangrijk is. Ik heb twee oudere zussen en zij zijn allebei erg succesvol, net als mijn ouders. Ik ben het nakomertje en er ligt een enorme druk op mij om ook zo goed te presteren. Iedereen in mijn familie wil altijd alles weten over mijn studie. Als ik tentamencijfers terug krijg, bellen ze die dag meteen op. Ik haal over het algemeen goede cijfers, ik vind een 7,5 bijvoorbeeld een goede presentatie. Maar mijn familie vindt dat helemaal niet!

Volgens mij zijn ze bang dat ik anders ga falen in mijn carrière. Maar ik hoef helemaal geen carrière waarbij ik veel aanzien krijg en bakken met geld verdien. Ik wil gewoon een baan waar ik gelukkig van word.  De druk van mijn familie is zo groot, hoe ga ik daar nou mee om? Ik merk dat het veel stress met zich meebrengt. Als ik een keer een ‘minder’ cijfer heb gehaald, raak ik in paniek als ze bellen. Ik wil ook niet tegen ze liegen, maar hoe maak ik ze duidelijk dat ik niet die enorme prestatiedrang heb? Ik heb het weleens ter sprake gebracht, maar ik kreeg toen een preek over dat ik later blij zou zijn dat zij het beste uit me willen halen. Daarna heb ik er niks meer over gezegd.

Beste student,

Ik snap jouw probleem en dat het lastig is om daar het goede antwoord op te vinden. Toch is het beste om nogmaals het gesprek aan te gaan met de familie. In dit gesprek vertel je waarom jij je studie belangrijk vindt en hoe jij je toekomst ziet. Maak duidelijk dat je begrijpt dat hun druk in feite bezorgdheid met jou is, maar probeer aan te geven dat dit niet meer nodig is. Jij bent immers volwassen en dat je wel degelijk belang hecht aan je toekomst, maar dat alleen op eigen wijze doet. Durf ze te vragen niet steeds na een tentamen te bellen, omdat dat niet voelt als belangstelling maar als druk. Geef aan dat je hun op jouw manier op de hoogte zal houden van je leven in Utrecht.

Groeten Jeanette van Rees

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van De Studietip.