Studeren met een kindje op komst

Deze week in de StudieTip een studente met een bol buikje. Wat moet je nou doen als je zwanger bent en nog studeert? En als het kindje er is, wat dan? We vroegen het aan de studentendecaan.

Hoi DUB

Ik studeer op dit moment aan de faculteit Geesteswetenschappen, de studie (een master) hou ik liever anoniem. Ik ben vorige week voor een grote verrassing komen te staan, ik ben namelijk zwanger! Na totale verbijstering en paniek ben ik toch nog bij zinnen gekomen. Ik heb besloten dat ik het kindje wil houden. Mijn vriend, met wie ik al zes jaar een relatie heb, is ook erg blij. Hij werkt sinds kort en zegt klaar te zijn voor een kind. Financieel hebben we het niet slecht, dat gaat zeker wel lukken. We wonen op dit moment nog niet samen, maar dat gaat op korte termijn wel gebeuren. Ik wil heel graag mijn studie afmaken, want ik ben niet voor niets aan een universitaire opleiding begonnen natuurlijk. Maar als ik straks een paar maanden zwanger ben, kan ik me voorstellen dat alles niet meer zo makkelijk gaat. En als de baby is geboren ook niet natuurlijk. Zijn er speciale regelingen die de universiteit heeft voor zwangere studentes en moeders? Wat is het eerste wat ik nu moet regelen? Ik vind het nogal spannend en wil wel bij de juiste persoon aankloppen.

Beste student,

Ik wens je allereerst natuurlijk een voorspoedige zwangerschap, en zal je zo goed mogelijk proberen te helpen met je vragen. Voor de volledigheid geef ik je ook wat informatie over de financiële regelingen die bestaan voor zwangere studenten.

Melden
Hoe goed je zwangerschap ook verloopt: er komt een moment dat je niet in staat zult zijn om onderwijs te volgen. Meld je daarom zo snel mogelijk bij je studieadviseur. De studieadviseur bespreekt welke mogelijkheden er zijn voor jou:

• Eventuele aanpassing van je studieprogramma;
  • Speciale faciliteiten zoals extra begeleiding;
  • Tijdelijk uitschrijven aan de Universiteit Utrecht (vergeet dan niet je studiefinanciering stop te zetten!);
  • Een verwijzing naar een studentendecaan of een andere begeleider zoals een studentenpsycholoog, mocht je hier behoefte aan hebben. Je kunt overigens ook zonder doorverwijzing een afspraak maken met een van deze begeleiders. Een afspraak maak je via Studentenservice.

Afstudeersteun

Loop je studievertraging op door (complicaties bij) je zwangerschap? Dan kun je mogelijk in aanmerking komen voor afstudeersteun. Je kunt deze financiële compensatie ontvangen voor de periode dat je zwanger bent tot en met de geboorte van je kind, mits je in die periode ook vertraging oploopt en studiefinanciering in de vorm van een beurs ontvangt. Je hebt een meldingsplicht bij de studieadviseur als de vertraging langer dan vijf maanden gaat duren.

De studieadviseur bespreekt met je welke maatregelen je kunt nemen om je studievertraging zo veel mogelijk te beperken. Eén van de adviezen kan zijn om je uit te schrijven bij de Universiteit Utrecht. Volg je dit advies niet op, dan is de kans groot dat je geen afstudeersteun ontvangt over de periode die volgt na je eerstvolgende uitschrijfmogelijkheid.

Ter volledigheid: De zwangerschap van de partner is voor de aanstaande vader geen grond voor afstudeersteun. Ook het volgen van minder vakken om meer tijd met je kind door te brengen, is geen erkende grond.

Lees meer over de overige voorwaarden en de aanvraagprocedure voor afstudeersteun.

Overige tips

1. De Universiteit Utrecht heeft meerdere stilteruimtes waar je gebruik van kunt maken als je bijvoorbeeld moet kolven. Een overzicht met deze ruimtes vind je hier.
  2. Neem contact op met DUO/IB-groep en kijk of je wellicht in aanmerking komt voor de partnertoeslag. DUO heeft ook de mogelijkheid voor een éénoudertoeslag, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat dit voor jou niet van toepassing is. Meer informatie over de toeslagen vind je hier.  Let op: De overheid is voornemens om de partnertoeslag met ingang van 1 januari 2013 af te schaffen.

Volgens de Wet kinderopvang krijgen oPpuders subsidie van de overheid voor de kinderopvang. Klik hier voor meer informatie.

Handige websites

• Stichting Steunpunt Studerende Moeders: Dit is het landelijk aanspreekpunt voor iedere student met (a.s.) kinderen, (her)intredende moeders en professionals. Zij kunnen bij deze stichting terecht voor informatie, raad, advies en praktische ondersteuning.
  • Vereniging van Nederlandse Gemeenten: Hier vind je actuele informatie over beleid en financiën voor studerende moeders. Vul bij het kopje zoeken ‘studerende moeders’ in.

Hopelijk heb ik je zo voldoende geïnformeerd. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met onze studentenbalie:

Telefonisch op werkdagen tussen 10.00–12.00 uur en 13.00–15.00 uur: 030- 253 7000.

• Via e-mail 24 uur per dag: www.qdesk.uu.nl
  • Of kom langs in het Bestuursgebouw op werkdagen van 11.00–16.00: Heidelberglaan 8.

Met vriendelijke groet,

De studentendecaan Anne Hamburger

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van De Studietip.