Het servicepunt van Anton en Hans

Het zijn net ‘Buurman en Buurman’, al wordt het vakmanschap van Hans Heesen en Anton van Til, servicecoördinator en elektronicus in het David de Wiedgebouw, wel zeer gewaardeerd.

Ze werken allebei al sinds de jaren zeventig bij de universiteit: “We horen echt bij het meubilair”, zegt Anton lachend. Dat ze samen op de foto gaan, is na al die jaren dus niet meer dan logisch. “We zijn zowat een eeneiige tweeling geworden,” zegt Anton lachend.

Anton: “Als in één van de universiteitsgebouwen een apparaat uitvalt of een storing heeft, komt er hier een melding binnen. Afhankelijk van het soort storing ga ik er alleen of samen met een collega op af.”. Bij een ernstige storing wordt het probleem doorgestuurd naar de instrumentatieafdeling van het Caroline Bleekergebouw en als ook zij het niet kunnen verhelpen, wordt er een extern bedrijf opgezet. Hans vult aan: “Alle groepen binnen De Uithof maken gebruik van onze kennis. We repareren niet alleen, we denken ook met onderzoekers na over het aanpassen van bestaande instrumenten voor nieuw onderzoek.”

Wat het mooiste is van hun werk? Hans is blij met de uitdaging die het biedt: “Elke dag is anders en je hebt altijd iets te doen!” Anton kan de eigen verantwoordelijkheid erg waarderen: “Je wordt niet als een kleuter bij de hand gehouden, we worden vrij gelaten en mogen de dingen oplossing op onze eigen manier.” Hans lachend: “We doen hier geen wonderen, maar halve wonderen …”.

Tags: de werkplek