Het planetarium van Sabine Fuks

“Deze meteoriet komt van Marktplaats.” Tijdens een korte rondleiding door het prachtige bastion vertelt Sabine Fuks honderduit over de historie, het heden en de toekomst van ‘Sonnenborgh - museum & sterrenwacht’.

“Dat er afgelopen vrijdag een kei zo dicht langs de aarde scheerde, is voor Sonnenborgh heel interessant. We hebben meteen een extra ‘kijkavond’ georganiseerd, zodat mensen meer over de kei en de ingeslagen meteoriet in Rusland te weten konden komen."

Sabine is communicatie- en marketingmedewerker van de universiteit en werkt één dag per week in het oude bastion. “Ik ben verantwoordelijk voor de communicatie van Sonnenborgh: ik onderhoud de website, houd contact met de pers, ben hoofdredacteur van het halfjaarlijkse magazine ‘Sonnenwijzer’, houd me bezig met de PR rondom activiteiten en tentoonstellingen, overleg met de andere musea in de stad en, oh nee laat maar, dan wordt het teveel, haha.”

Ze is bevlogen en zit boordevol plannen: “De tijd en de financiën laten het niet toe om alles uit te voeren, maar we doen ons best! We hebben ook tientallen vrijwilligers met hart voor de zaak. Ze geven rondleidingen, bemannen de winkel etc. Je roostert ze in en ze komen allemaal!” In de verschillende ruimtes die het bastion heeft worden lezingen, kinderfeestjes, vergaderingen en bruiloften gehouden. Het opblaasbare planetarium is er sinds december en is vooral tijdens schoolvakanties te bezoeken. Er kunnen twintig mensen in en gedurende een half uur beleef je door middel van een projectie op de koepelvormige binnenkant een soort virtuele reis door de ruimte. “Je ‘loopt’ over mars en kunt de hemellichamen van heel dichtbij bekijken. Dat is toch prachtig? Dat die bijzondere wereld daarboven zo dichtbij kan komen!”

Het planetarium is tijdens de voorjaarsvakantie te bezoeken (tot 24 februari 2013).

Tags: de werkplek