De vakantiebestemming van Madeleine Martin

Het reces is begonnen en veel studenten houden het studeren even voor gezien. Desondanks is de binnenstadbibliotheek nog steeds een goedbezochte trekpleister. “Is het al vakantie?"

"Ik heb er nog niets van gemerkt. Het zit hier echt nog vol met studenten hoor!” Madeleine Martin begon in 1978 in de kunstgeschiedenisbibliotheek op Drift 25, verhuisde mee naar de letterenbieb en voelt zich nu helemaal op haar plek in de ‘UBB’ waar ze publieksmedewerker is. Tijdens de zomermaanden zal ze vooral hier te vinden zijn.

“Ik houd van ordenen en mensen helpen. Het contact met de klanten, de studenten maakt mijn werk leuk. Zij voelen zich hier ook echt thuis.” Tja, als je werkt met zoveel studenten om je heen, dan kom je wel eens wat grappigs tegen: “Er zat hier een keer een student, die het blijkbaar zo warm had dat hij allemaal dingen uit ging trekken: z’n sokken hingen naast hem op een stoel. Nou, ik wist niet goed wat ik daarmee aan moest. Ik ben best wel veel gewend, maar hoe sommigen zich hier gedragen...!”

De bieb is tegenwoordig een populaire studieplek, maar dat is zeker niet altijd zo geweest. Waarom de nieuwe bieb zo in trek is en studenten op veel dagen al vroeg in de rij moeten staan om een plekje te bemachtigen, weet Madeleine niet. Opvallend is het wel: “Er kunnen natuurlijk nooit genoeg studieplekken zijn voor alle studenten, maar hoe sommigen hun plek bezet houden! Het lijken net van die Duitsers op het strand: dit is mijn kuil en oh wee als een ander mijn plekje inneemt!”

Tags: de werkplek