De werkplek: De verdieping van Harrie Eijkelhof

“De leerlingen voelen zich hier thuis. Sommigen kunnen zich op hun eigen school een beetje ‘nerderig’ voelen en hier zitten ze met gelijkgestemden en vindt men het niet raar als je nieuwsgierig bent en meer wilt weten,” aldus Harrie Eijkelhof van het Freudenthal Instituut

Harrie Eijkelhof is directeur van het Freudenthal Instituut. Dit instituut houdt zich onder andere bezig met de onderwijsverbetering van bètavakken op de middelbare school en richt zich daarbij zowel op docenten als leerlingen. “Wij willen laten zien dat wiskunde of scheikunde een stuk spannender is dan leerlingen op voorhand dachten. We hebben de afgelopen jaren vijftien modules ontwikkeld die door docenten aan de leerlingen kunnen worden aangeboden. Het bèta-onderwijs moet up-to-date zijn; docenten moeten ontwikkelingen in hun vakgebied volgen en wij bieden daarbij ondersteuning. Het komt wel eens voor dat bepaalde stof voor de docent  onbekend is. Het is dan heel belangrijk dat de leerling die deze stof wel aan zou kunnen, daar toch de mogelijkheid voor krijgt.”

Twee dagen per week bevinden zich honderd 5- of 6-VWO leerlingen van 28 verschillende scholen op de derde verdieping van het Buys Ballotgebouw in de Uithof. Ze krijgen daar hun bètavakken, omdat er op hun eigen school te weinig mogelijkheden zijn om zich daarin te ontwikkelen. De foto is gemaakt in hun “chillruimte”. Eijkelhof: “Op school worden ze vaak afgeremd, omdat ze een bovengemiddelde interesse in wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie hebben. Stel je voor dat ze op hun school met scheikunde een proefje doen, het vervolgens niet helemaal goed gaat en te horen krijgen van medeleerlingen ‘ach joh, is wel goed zo’, dan kunnen ze daar niets mee. Ze willen graag dieper op de materie ingaan en het echt goed doen. Nou, dat wordt hier van ze verwacht.”