De burgemeesterskamer van dean Barbara Oomen

Barbara Oomen houdt kantoor in de burgemeesterskamer van het voormalige stadhuis van Middelburg. Als dean van het University College Roosevelt kan ze hier hoge gasten ontvangen, maar ze nodigt er soms ook studenten uit voor een streng gesprek omdat ze hun studiepunten niet hebben gehaald.

De dean van het University College is eigenlijk alles tegelijk. Ze is de rector van het college, verantwoordelijk voor het onderwijs en onderzoek. Ze opereert als een soort van collegevoorzitter die het gezicht van het UCR naar buiten is. Ze heeft contacten met de provincie Zeeland, het gemeentebestuur, de Universiteit Utrecht en soms komen er ook buitenlandse delegaties. “ Vorige week kregen we een groep Chinezen op bezoek. Zij hebben in China, met hulp van onze voormalige dean Hans Adriaansens, twee university colleges opgezet naar Utrechts en Middelburgs model. Het grappige is dat ze sommige zaken hebben overgenomen, zonder precies te weten wat de achterliggende gedachte was. Daar komen ze nu achter.”

Maar Barbara Oomen geeft ook les en is betrokken bij het wel en wee van haar studenten. “ Doordat ik college geef leer ik de studenten kennen. Soms sta ik als een schooldirectrice bij de deur om de studenten welkom te heten. En als ze slecht presenteren moeten ze bij mij op het matje komen om erachter te komen wat er misgaat.”

De kamer geeft haar voldoening. Een volle boeken, een rek met toga’s in de hoek en een massieve tafel met stoelen die lijken te stammen uit de tijd dat er nog echt een burgemeester zat. Trots is ze op een schilderij dat ze in bruikleen heeft van het Zeeuws archief. “ Dat is een doek uit de achttiende eeuw dat laat zien dat in Zeeland de private wetenschap al vroeg hoogtij vierde. Je ziet op dit doek de familie van Andreas Andriessen, professor theologie van de Illustre School. Middelburg heeft in de zeventiende eeuw vergeefse pogingen gedaan een eigen universiteit te krijgen, maar gloreerde in de private wetenschap. Er was een Illustre School waar enkele leerstoelen waren gevestigd. Je kon er  een beperkt aantal vakken volgen zoals theologie, filosofie, geschiedenis, anatonomie, mathematica en jurisprudentie."