De werkplek: De historische collectie van Eline van der Weele

Collectiemedewerker Eline van der Weele pakt historische objecten in voor vervoer naar het Universiteitsmuseum Utrecht. Over een maand opent daar de tentoonstelling ‘Tot op het bot’, over de overeenkomsten tussen mens en dier.

Voor de tentoonstelling verzamelen Eline van der Weele en haar collega’s duizend objecten uit een collectie van 200.000 voorwerpen die het depot van het Universiteitsmuseum staan. Dat depot zit in het  souterrain van het Caroline Bleekergebouw op de Uithof. Tussen de tandartsstoelen van door de eeuwen heen, de muziekinstrumenten, collegeplaten, dierenskeletten en de fossielen staat een rij opgezette dieren op lange tafels. Ze moeten voorzichtig worden ingepakt, zodat ze heel aankomen in de binnenstad. “Sommige zijn honderd jaar oud. Dat zie je, die zijn anders geconserveerd.”

Ze studeerde museologie en is nu weer terug op de werkplek waar ze haar carrière begon. Nu houdt ze zich bezig met het registreren en inventariseren van de voorwerpen uit de collectie. Een deel wordt gefotografeerd, zodat het online te zien is op de site van het universiteitsmuseum.

Ook nu nog voegen Van der Weele en haar collega’s voorwerpen toe aan de collectie. Op dit moment eeuwenoude muziekinstrumenten bijvoorbeeld. “De faculteiten weten ons nu heel goed te vinden, maar in het verleden werden we nog wel eens  gebeld: ‘Dit gaat nú de container in, als  jullie er iets van willen hebben voor het museum, moet je nu langskomen!’”