De werkplek: De nieuwe balie van UU for U

Precies een week is de nieuwe UU for U-balie nu open. Opvallend, want tegenwoordig sluiten veel servicebalies omdat steeds meer online gebeurt.

Op één centrale plaats beantwoorden de medewerkers van Studenten Service, de Centrale Studentenadministratie, Studievoorlichting, het International Office en ICT vragen over “alles rondom de studie”. Vragen van (internationale) studenten, aankomende studenten, en van anderen zoals ouders van studenten, decanen van scholen en bedrijven. Dat zij voor alle studie-gerelateerde vragen nu bij de UU for U-balie in De Uithof terecht kunnen is nieuw. Het idee is dat het Centrum Studiekeuze en de SSH later zullen aanhaken.

De opening van een nieuwe balie is opvallend, nu tegenwoordig veel servicebalies sluiten omdat steeds meer online gebeurt. Maar voor Silvia Garcia Guerra van Studenten Service en het International Office is het duidelijk: “Sommige mensen willen gewoon echt met iemand spreken. We hebben nu de ruimte om bezoekers te ontvangen en rustig hun vragen te bekijken.”

Haar collega Sahra Farah is het daarmee eens. “We helpen mensen die niet verder komen als ze alleen maar bellen. We proberen ze echt verder te helpen in plaats van dat ze steeds doorverwezen worden. Als het nodig is, kunnen we op de computer meekijken bij bijvoorbeeld het aanmelden bij Studielink.”

Het werken met studenten, dat vindt Garcia Guerra het leuke aan haar baan. “Het houdt me jong.” En het adviseren van internationale studenten vindt de uit Mexico afkomstige Garcia Guerra mooi. “Om hen dan te ontmoeten als ze hier zijn, dat is helemaal leuk.”

Bij de afdeling Studievoorlichting van de UU werkt Jacintha Obers. “Wij zijn blij dat we studiekiezers en andere geïnteresseerden nu ook aan de balie kunnen helpen. Zij konden ons al bereiken via telefoon, e-mail, chat en social media, maar we vinden het directe contact met de doelgroep ook erg belangrijk. De vragen die we dagelijks krijgen zijn heel uiteenlopend, van vragen over matching, inschrijven voor de open dagen, studiekiezers die zich nog aan het oriënteren zijn, tot meer praktische informatie zoals contactgegevens van studiepunten en telefoonnummers van medewerkers.”