De werkplek: Het datacentrum van Wilco en Peter

Wilco van de Waal en Peter Ruijgrok zijn verantwoordelijk voor een nieuw datacentrum in de kelder van het ACCU-gebouw op de Uithof.

Ondergrondse gangen, een reeks deuren die je alleen met een pasje kunt openen. Zodra de deur opengaat, is daar het geluid van krachtige ventilatoren. Binnen staan twaalf kasten met luchtige deuren, daarbinnen zit de apparatuur en heel veel snoertjes en kabels. Allemaal netjes aangelegd.

Dit datacentrum is het knooppunt van alle netwerken van de hele universiteit. Deze netwerken zijn de verbindingen tussen de universiteitsgebouwen. De toepassingen en de data zelf staan op de servers die straks ook in het gebouw komen te staan. Met die verhuizing zijn Van de Waal en Ruijgrok al bezig. De servers worden onder meer gebruikt voor administratieve toepassingen, berekeningen tijdens onderzoek, de opslag van data, bestanden van de gebruikers en back-ups.

Van alles zijn er hier twee, voor de zekerheid. Alle verbindingen zijn dubbel gelegd, zodat als er één uitvalt, de andere het nog doet. Zelfs de kabels uit de faculteiten komen het datacentrum aan twee kanten binnen. En op de Lundlaan staat een kopie van het hele netwerk.

De beheerder van het datacentrum is Wilco van de Waal. “Ik houd van techniek. Ik heb niet zoveel met software, meer met kabeltjes. De uitdaging is om het geen grote spaghettibende te laten worden met al die draadjes.”

Peter Ruijgrok moet er als projectmanager van de UU samen met de afdeling Vastgoed & Campus voor zorgen dat de ICT goed werkt. In het datacentrum regelt hij de verhuizing, de financiële afspraken en de beveiliging en maakt hij afspraken met de verschillende faculteiten. Na gewerkt te hebben in de hardware-industrie kwam hij tien jaar geleden bij de universiteit terecht. Tot een half jaar geleden was hij hoofd ICT bij de universiteitsbibliotheek. “Het is prettig om iets nieuws te gaan doen, nieuwe dingen te zien.”

Over twee weken moet het nieuwe datacentrum klaar zijn. “Daarna willen we hier niet meer hoeven zijn. Dan moet het goed draaien”, zegt Van de Waal.

Tags: de werkplek