Het whiteboard van Marc van Kreveld
Marc van Kreveld is hoogleraar Informatica en werkt in het Buys Ballot Laboratorium. Op het whiteboard kan hij samen met collega’s of masterstudenten inzichtelijk maken welke driehoeken nuttig zijn en welke niet.
Wie bent u en wat doet u ?
Ik ben (profilerings)hoogleraar bij Informatica en dan werkzaam binnen de afdeling Virtual Worlds. Mijn specialisatie zijn de meetkundige algoritmen: methoden om taken die geometrisch zijn (zoals punten, lijnstukken, cirkels, afstanden en hoeken) door software op een efficiënte wijze te laten uitvoeren. Toepassingen liggen in de robotica, computergraphics, Geografische Informatiesystemen en computer games.
Waar is deze werkplek?
Dit is mijn oude kamer in het Buys Ballot. Inmiddels ben ik verhuisd naar een andere kamer. De oude kamer staat nu nog even leeg.
Wat is opvallend aan deze werkplek?
Een whiteboard is belangrijk voor mijn onderzoek. Omdat het over meetkunde gaat, kan veel intuïtief verkregen worden met schetsen. Ook het brainstormen met collega's of masterstudenten gaat vaak via een whiteboard. Kleuren zijn nodig om verschillende ‘soorten’ driehoeken aan te geven. Zo kunnen we bijvoorbeeld driehoeken onderscheiden die wel voldoen aan een of andere nuttige eigenschap, ten opzichte van driehoeken die niet voldoen aan die eigenschap.
Bij mijn onderzoek gaat het vaak om kaarten. Een gewone kaart bestaat bijvoorbeeld uit veel lijnstukken die grenzen tussen gebieden zijn. Bijvoorbeeld, een staatkundige kaart van Europa bevat alle landgrenzen. Een wegenkaart van Europa bevat alle wegen. Als we willen bepalen hoeveel grensovergangen er zijn, dan moeten we deze twee kaarten (of in feite, data sets) combineren: snijpunten bepalen. Beide datasets bestaan uiteindelijk uit vele lijnstukjes (landgrenzen en wegsegmenten). Omdat deze een verschillende oorsprong hebben, wil je ze in schetsen met verschillende kleuren tekenen. Het is zelfs zo dat het bepalen van alle snijpunten tussen twee verschillende data sets van lijnstukken wordt aangeduid als het red-blue intersection detection problem. Het heeft natuurlijk niets met rood of blauw te maken, alleen met het feit dat er twee soorten lijnstukken zijn.