Arno Siebes leert studenten spelen met data

Creatief leren spelen met data, dat is het voornaamste doel van Arno Siebers. Geef hem een laptop met toegang tot internet en hij heeft een werkplek.

Wie bent u en wat doet u ?
Ik ben Arno Siebes, hoogleraar Algoritmische Data Analyse bij het departement Informatica.

Waar is deze werkplek?
Mijn laptop is mijn werkplek, zolang ik maar toegang heb tot het internet maakt het niet zo heel veel uit waar ik ben.

Wat is opvallend aan deze afbeelding?
Op de laptop achter mij zie je een algoritme. Algoritmisch denken is de belangrijkste vaardigheid van een informaticus en het is steeds meer een vaardigheid die belangrijk is voor iedereen. Digitale data spelen een grote rol in het onderzoek, of het nu gaat om een collectie liedteksten, middeleeuwse handschriften, een online sociaal netwerk, het microbioom in patiënten versus die in gezonde mensen of de output van een meetapparaat .

Er dreigt een kloof te ontstaan tussen hen die zelf creatief met die data kunnen omgaan en hen die daarvoor afhankelijk zijn van de creativiteit van anderen. Het kunnen spelen met data bepaalt in grote mate het succes van onze studenten in hun carrière.

Deze vaardigheid is dus voor alle studenten van belang en daarom ben ik bezig om een vak op te zetten waarin niet-informatici algoritmisch leren denken; leren om zelf  met data te spelen. Omdat ik dat vak zo relevant mogelijk wil maken zoek ik naar voorbeelden van creatief datagebruik in zoveel mogelijk verschillende vakgebieden. Ik hoop dan ook het komende jaar veel collega's te spreken over de rol die data in hun onderzoeksgebied spelen, op hun werkplek of de mijne.