De luchtbellen van Thomas Röckmann

Thomas Röckmann is hoogleraar atmosferische fysica en chemie bij het IMAU in het departement natuur- en sterrenkunde.

Wie bent u en wat doet u?
Mijn naam is Thomas Röckmann, hoogleraar atmosferische fysica en chemie bij het IMAU (Institute for Marine and Atmospheric Research Utrecht) in het departement natuur- en sterrenkunde. Ik doe onderzoek naar de samenstelling van de atmosfeer en ik geef onderwijs.

Mijn specialiteit is het meten en interpreteren van de isotopische samenstellingen van elementen zoals waterstof, koolstof, stikstof en zuurstof in atmosferische gassen.

Waar is deze werkplek?
Op de zesde verdieping van het Buys Ballot Gebouw.

Wat is opvallend aan deze werkplek en wat gebeurt hier?
Hier analyseren we luchtmonsters. Die krijgen we van over de hele wereld. In de bol die ik in mijn hand heb, zit bijvoorbeeld lucht uit de sneeuwlagen van Groenland – en die lucht zat al zo’n veertig jaar in die sneeuw. Ook kunnen we hier luchtbelletjes uit poolijs halen. Met die luchtbellen kunnen we de samenstelling van de dampkring in het verleden bepalen.

Ook analyseren we veel recentere luchtmonsters, en sleutelen we hier nog vaak aan onze meetsystemen.

Tags: de werkplek | imau