De virussen van Martijn Langereis

Martijn Langereis is postdoc en wil begrijpen hoe virussen ons ziek kunnen maken.

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Martijn Langereis, ik ben postdoc bij de afdeling virologie van de faculteit diergeneeskunde. De afdeling doet onderzoek naar dierlijke en humane virussen zoals coronavirussen (zoals MERS  en SARS), influenzavirussen (beter bekend als de griep virussen) en picornavirussen (zoals het poliovirus). Met ons onderzoek proberen we nieuwe virusremmers te vinden om virusinfecties te behandelen, maar we proberen ook te begrijpen hoe een virus in staat is ons te infecteren.

Mijn eigen onderzoek is gericht op het laatste punt, hoe is een virus in staat ons te infecteren? Ons lichaam heeft namelijk verschillende systemen om ons te beschermen tegen 'indringers', namelijk het immuunsysteem, maar toch zijn er verschillende virussen in staat om ons ziek te maken. Dit komt omdat virussen zich weer zo hebben aangepast dat ze het immuunsysteem 'om de tuin leiden'. En zeg nou zelf, het is toch eigenlijk ongelofelijk dat zo'n extreem klein en simpel 'beestje' in staat is om ons ziek te maken? Ik probeer te begrijpen hoe virussen dit doen.

Waar is deze werkplek?
De afdeling virologie zit op de 5de verdieping van het Androclus gebouw. Dit gebouw is een van de oudste gebouwen op de Uithof en werd gebouwd in de jaren '60 van de vorige eeuw. Hoewel het van buiten misschien niet zoveel sfeer uitstraalt, is het van binnen door de leuke collega's en vele studenten heel gezellig en inspirerend.

Wat is er opvallend aan deze plek of je onderzoek?
De foto laat eigenlijk een heel 'normaal' lab zien waar hard en gepassioneerd gewerkt wordt. De virologie heeft altijd een soort magische aantrekkingskracht gehad op mij en dit probeer ik weer over te dragen aan de toekomstige generatie virologen. De interactie met studenten en aio's houdt het werk levendig en veelzijdig en het houdt mij jong. Ik hoop dat ik dit werk nog lang mag blijven doen.

Tags: de werkplek