De magneten van Klaartje Houben

Klaartje Houben is universitair docent scheikunde. Zij begeleidt onderzoekers bij het opzetten van hun metingen met NMR magneten.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Klaartje Houben en ik werk bij het departement scheikunde als universitair docent en manager van de NMR faciliteit. Samen met mijn collega zorg ik ervoor dat de gebruikers van onze NMR magneten hoogwaardig moleculair onderzoek kunnen doen. We begeleiden onderzoekers bij het opzetten van hun metingen en leiden ze ook op, zodat ze vervolgens zelf experimenten kunnen ontwikkelen en uitvoeren.

Waar is deze werkplek?
Deze hal is in het Bloembergengebouw aan de Leuvenlaan. Het Bloembergengebouw is al weer bijna 15 jaar geleden speciaal neergezet voor onze onderzoeksgroep. Er staan 10 magneten in de twee hallen op de begane grond. De magneet op de foto is pas net geïnstalleerd en zal eind juni operationeel zijn. Het is de sterkste supergeleidende magneet van Nederland en onderzoekers van verschillende universiteiten zullen hier komen meten. De onderzoeksthema’s variëren sterk – materialen, biomoleculen, maar ook kleine organismen en de processen die zich daar in afspelen kunnen tot in het kleinste atomaire detail worden bestudeerd. Hier in Utrecht wordt voornamelijk onderzoek gedaan naar de structuur van eiwitten met het doel te begrijpen hoe een eiwit zijn werk in de cel goed, of juist niet goed uitvoert, wat vaak resulteert in een ziekte. Met dit begrip kunnen andere onderzoekers weer aan de slag om bijvoorbeeld een medicijn te ontwikkelen dat er voor zorgt dat het eiwit zijn werk weer wel goed kan uitvoeren.

Wat is er opvallend aan deze werkplek?
Vanwege de supergeleidende magneten die er staan, moest het gebouw aan flink wat eisen voldoen. Zo is er bijvoorbeeld geen lift in het gebouw, om de magneetvelden zo min mogelijk te verstoren. In plaats daarvan is er een glazen hellingbaan om het gebouw heen, waarover we met een karretje zware dingen van beneden naar boven kunnen rijden. Ook is er veel gebruik gemaakt van beton, zodat eventuele trillingen van buiten gedempt worden. Helaas is er minder rekening gehouden met de onderzoekers die met de magneten werken – de vele installaties produceren veel geluid en na een dag werken in deze hal hebben je oren wel behoefte aan rust!

Tags: de werkplek